Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw reclamethema Amstel : ‘Gewoon bier voor de gewone mens’

Het thema ‘vriendschap’, jarenlang de rode draad in Amstel-campagnes, staat niet meer op de voorgrond.
Miniatuurvoorbeeld
Gewoon bier voor gewone mensen
© Heineken Nederland
Miniatuurvoorbeeld
Gewoon bier voor gewone mensen
© Heineken Nederland

Echte, gewone mensen, (‘geen modellen’) in de reclame, ook Amstel lijkt te zijn bevangen door het authenticiteitsvirus. Woensdag publiceerde Heineken Nederland (merkhouder van Amstel) de nieuwe campagne van het pilsmerk, met als pay-off: ‘Lekker van zichzelf’. In een toelichting op de campagne zegt de brouwer dan ook dat het maar om één ding draait: ‘de smaak van Amstel Bier’ (zie commercial onderaan.)

related partner content for mobile comes here

De rode draad in de positionering en de reclamecampagnes van Amstel was altijd 'vriendschap'. Hoewel de mensen in de commercial met een beetje goede wil wel als vrienden zijn te identificeren, raakt die rode draad met 'Lekker van zichzelf' meer op de achtergrond.

Amstel neemt in de campagne duidelijk afstand van pilsmerken die zich als hip merk presenteren. Amstel: ‘In de commercial vertellen verschillende Amstel drinkers wat Amstel allemaal niet is: dat Amstel bier niet hip, niet stoer, niet cool en al helemaal niet episch is. “Ben je besodemieterd.” Het gaat ze om de smaak van het bier en die is lekker van zichzelf.’

De-marketing?

Heineken Nederland meldt dat het bij Amstel niet (meer?) draait om de marketing, niet draait om een nieuwe verpakking. ‘Zelfs niet om een nieuw logo of een nieuw krat.’ Je zou bijna geloven dat Amstel aan de-marketing doet, maar dat is natuurlijk moeilijk vol te houden op het moment dat er een nieuwe commercial via zowel de social media kanalen van Amstel als op televisie wordt uitgezonden.

‘Geen marketing’ moet dan opgevat worden als ‘niet mooier maken dan het is’, vandaar die echte, gewone mensen in de commercial. David Lette, marketing directeur Amstel, zegt met de net gelanceerde campagne terug te willen gaan naar het hart van Amstel. Lette: ‘Het merk dat gaat over jou en mij en over de gewone mens, en dat iedereen kan zijn wie hij of zij is. Het gaat bij Amstel niet om de buitenkant, het gaat om de binnenkant.’

Niet ingehuurd

De mensen (échte Amstel-drinkers), die dit in de commercial moeten uitdragen, zijn dan ook mensen zoals ze bij elkaar waren tijdens De Vrienden van Amstel LIVE!’ ‘Géén ingehuurde modellen.’

 

CREDITS

Opdrachtgever: HEINEKEN Nederland

Verantwoordelijke bij opdrachtgever: David Lette, Josefien Olij, Steven van Leeuwen, Friederike Offermanss  

 

Bureau: INDIE Amsterdam

Creatie: INDIE Amsterdam

Producer: INDIE Amsterdam

Account: INDIE Amsterdam

 

Productiemaatschappij: Hazazah

Regisseur: Krijn van Noortwijk

D.O.P.: Kevin Kimman

Producer: Margreet Ploegmakers

Editor: Fatih Tura

Geluid: REC sound

Muziek: Nando Eweg

Post productie: Smoke and Mirrors

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kleintje Pils

Goeie reclame, de rustige vertel stem doet mij heel sterk denken aan de geweldige pesoon wijlen burgermeester van der Laan...

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in