Zo’n 4.000 mensen in Afrika een medische training geven, waardoor ongeveer twee miljoen mensen toegang tot gezondheidszorg krijgen. Dat is het doel van de drie samenwerking die Schiphol in 2016 met Amref Flying Doctors sloot. Een ambitieus plan, dat alleen haalbaar is dankzij het impactbeleid van de luchthaven. Hierbij krijgt één goed doel drie jaar de volledige focus van het bedrijf. Pia van Voorst tot Voorst van Schiphol Media vertelt over de voordelen.
Pia: ‘Adverteerders hebben op Schiphol een miljoenenpubliek. Begrijpelijk dus dat ook goede doelen interesse hebben om hun missie op de luchthaven onder de aandacht te brengen. Omdat het ondoenlijk is geworden om de vele samenwerkingsverzoeken individueel te behandelen, hebben we voor de driejarige partnerships gekozen. Zo kunnen we voor hen meer bereiken en een grotere positieve impact maken op de wereld maken.’
‘Dat klopt, maar soms bereik je meer door volledig te focussen op één goed doel. Dan kan je met dat goede doel ook intensiever samenwerken. Deze route schept duidelijkheid voor alle partijen. Ook voor bezoekers van Schiphol vinden we het veel rustiger. Met een langlopende campagne kunnen we ze bovendien veel gerichter benaderen en is de kans groter dat ze bijvoorbeeld een donatie willen doen. Ook merken we dat een intensief partnership de betrokkenheid van collega’s verhoogt, en dat er mooie eigen initiatieven ontstaan. Zo heeft de Schiphol Brandweer in 2018 zelf een veiling georganiseerd om geld op te halen voor Amref. En enthousiaste ambassadeurs verkochten rond de feestdagen speciale foute kerstsokken met Schiphol-print aan collega’s.’
Toen ons partnership met Unicef in 2015 tegen zijn einde liep, gingen we op zoek naar een ander goed doel. Uiteindelijk hebben we met drie partijen gesproken. Hoewel het allemaal aansprekende organisaties waren met een goed verhaal, hebben we gekozen voor Amref. Dat we allebei wortels hebben in de luchtvaart, heeft zeker gewicht in de schaal gelegd. Voor iedereen die op Schiphol werkt, spreekt hun aanpak tot de verbeelding. Doorslaggevend was de verbindende en duurzame factor. Amref is een Afrikaanse organisatie die uitgaat van de behoefte en vooral van de kracht van de Afrikaanse bevolking. Schiphol en Amref passen dus als organisaties bij elkaar. Twee internationale organisaties met een link naar de luchtvaart en verbinden als missie. Wij verbinden Nederland met de wereld. Amref verbinden de Afrikanen met goede gezondheidszorg. En qua karakter zijn er overeenkomsten: vooroplopen in het vakgebied, blijven ontwikkelen, inzetten voor duurzame verbetering.
‘Samen met vijf collega’s ben ik ambassadeur binnen Schiphol. Vanuit mijn vakgebied help ik Amref media exposure te genereren. We reserveren adverteerdersruimte voor ze op de schermen en lightboxes van de luchthaven en hebben geldzuilen geplaatst in het winkelgebied achter de douane. Daarnaast zorgen wij als ambassadeur voor een sneeuwbaleffect op onze eigen afdelingen. Doordat wij bijvoorbeeld de Africa Classic hebben gepromoot, schreven behoorlijk wat collega’s zich in voor deze zesdaagse fietstocht in Tanzania, waarmee geld wordt opgehaald.’
‘Heel veel! Het belangrijkste wat ik overneem van Amref is hun positiviteit. In Nederland hebben we snel de neiging om “Nee, kan niet” te roepen. Het Amref-team waarmee wij samenwerken, vertelde me over hun project waar ze samen met de bevolking een alternatief hebben bedacht om vrouwenbesnijdenis te vervangen. Een lastig onderwerp, omdat het al honderden jaren gebeurt in sommige culturen. Amref gelooft dat vrouwen hierin het verschil kunnen maken. Al bereiken ze maar één moeder die haar dochter behoedt voor besnijdenis, dan is alle moeite zinvol geweest. Die drive vind ik inspirerend.
‘Op Schiphol zelf onderzoek ik of we – naast geprinte en schermmedia – ook activerende campagnes kunnen opzetten. Denk aan een actie met spinningfietsen om geld op te halen rond de Africa Classic in 2019. We voeren daarvoor nu gesprekken om samenwerkingen aan te gaan met andere grote partijen.’
Meer weten? Of meefietsen?
Ga naar de site van Amref Flying Doctors voor een overzicht van al hun projecten. Wil je meedoen met de Africa Classic van 2019 of als sponsor een bijdrage leveren? Ga naar africaclassic-schipholedition.nl/.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!