Een merk onder de aandacht brengen van CEO’s, ministers, internationale sterren en leden van het koningshuis: dat doen Audi en Schiphol door de meest exclusieve ervaring te bieden.
Op de vliegvelden van Schiphol lopen iedere dag honderdduizenden passagiers door elkaar. Reizigers uit een hoger segment bevinden zich echter op specifieke locaties: het VIP Centre en de Privium Lounges. Met name de VIP-gasten kiezen voor de meest exclusieve ervaring. Zij volgen een aparte route op de luchthaven, inclusief eigen zitruimte, beveiliging en vervoer naar het vliegtuig. Voor adverteerders die hen willen bereiken, liggen hier strategische kansen. Audi, bijvoorbeeld, is al jaren de exclusieve mobiliteitspartner van het VIP Centre. Samen laten ze hun specifieke doelgroep - het hoogst denkbare segment - de luxe van het Duitse automerk ervaren.
Een exclusieve ervaring
Het succes van de samenwerking tussen het VIP Centre en Audi komt voort uit het bereiken van een gedeelde doelgroep. Samen zorgen ze ervoor dat reizigers die gesteld zijn op comfort, exclusiviteit en privacy volledig worden ontzorgd. Hun bagage wordt bijvoorbeeld ingecheckt, en ze krijgen alle rust en ruimte om te werken, te dineren of zelfs te douchen. Ook worden ze in een luxe limousine - de Audi A8L - naar het vliegtuig gebracht. Op deze manier zien VIP-gasten niet alleen advertenties van het Duitse merk, ze ervaren ook hoe het is om in de auto’s te rijden. Het is een exclusieve beleving.
Strategische touchpoints langs de passagiersroute
Er zit een duidelijk wederzijds voordeel in deze samenwerking. Schiphol kan VIP-gasten de meest luxe ervaring bieden, terwijl Audi de kans krijgt om producten aan het hoogste segment te tonen. De kracht van dit partnership wordt al helemaal duidelijk wanneer men kijkt naar de route die de doelgroep aflegt. Het Duitse automerk komt namelijk terug in allerlei strategische touchpoints.
Dat begint al wanneer passagiers gebruikmaken van de Excellence Parking op Schiphol: op iedere etage zijn lightboxen van Audi geplaatst. Als ze vervolgens in de terminal aankomen, worden ze verwelkomd door de digitale schermen van het B2B-netwerk. Hier is de always-on-campagne van het automerk te zien. In het VIP Centre is het opnieuw raak. Daar worden passagiers omgeven door LED-lampen met het Audi-logo. Bovendien kunnen ze luisteren naar zakelijke podcasts die het automerk speciaal voor hen geselecteerd heeft. Vervolgens lopen ze langs een grote, schilderij-achtige banner van de Audi A8L. De end-to-end journey is compleet wanneer ze in diezelfde luxe limousine naar het vliegtuig worden gebracht.
Het hoogste segment bereiken
In 2022 bezochten in totaal 29.000 gasten het VIP Centre. Maar wie zijn ze precies? Onder hen bevinden zich ministers, CEO’s, internationale DJ’s en leden van het koningshuis. Zij zijn moeilijk te bereiken. Omdat het om een relatief kleine doelgroep gaat, zijn massa-kanalen bijvoorbeeld geen geschikte optie.
Met de advertentiemogelijkheden van het VIP Centre lukt het Audi wél om het hoogste segment te bereiken. De reden? Op deze specifieke plek is de dichtheid van de doelgroep hoog. Bovendien verblijven gasten langer in het VIP Centre en is een boodschap hier prominent te positioneren - al helemaal voor zo’n groot en tastbaar merk als Audi.
Dankzij het partnership met Audi slaagt Schiphol erin VIP-gasten een reiservaring te bieden van het hoogste niveau. Dat ze in een A8L van de terminal naar het vliegtuig worden gebracht, heeft natuurlijk wat weg van product placement. Tegelijkertijd is het meer dan dat: het gaat om een beleving. Audi laat reizigers op creatieve en doordachte wijze kwaliteit en luxe ervaren, in plaats van er alleen over te vertellen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!