De tijd vliegt. Als marketeer ben je waarschijnlijk al bezig met je plannen voor 2024. Je staat stil bij wat je volgend jaar wilt bereiken. Of je nu streeft naar een grotere naamsbekendheid, meer interactie met je doelgroep, stijgende verkoopcijfers of een combinatie van verschillende doelstellingen; op de luchthavens van Schiphol kun je jouw doelgroep op het juiste moment, op de juiste locatie en via de juiste middelen prikkelen.
Jouw merk als onderdeel van een klantreis
Wat jouw doelstellingen voor aankomend jaar ook zijn, je behaalt ze door onderdeel te worden van de customer journey van je (potentiële) klanten. Alleen zo zullen zij jouw merk immers in overweging nemen. Op een luchthaven kun je die customer, of passenger, journey heel duidelijk in kaart brengen.
Vertrekkende reizigers checken hun bagage in, passeren de security, komen terecht in de lounges waar ze kunnen winkelen, ontspannen of werken, en wachten tot slot bij de gate op hun vlucht. Bij diezelfde gate komt tegelijkertijd een nieuwe groep aan. Onder hen bevinden zich passagiers die moeten overstappen, toeristen die op hun eindbestemming zijn gearriveerd én thuiskomers. Terwijl die eerste groep in de lounges blijft hangen, loopt de rest door naar de uitgang. Zij komen langs de bagagebanden en verspreiden zich vervolgens verder naar de treinperrons, de Kiss & Ride en de Parking. Daar arriveren tevens weer nieuwe passagiers die zich klaarmaken voor hun reis.
Je weet niet alleen hoe de continue toestroom van nieuwe bezoekers zich door de luchthaven beweegt; je kunt ook inschatten hoe ze zich voelen. Al arriveren reizigers ruim op tijd voor hun vlucht op de luchthaven, de security brengt vaak wat stress met zich mee. Daarna volgt opluchting: ze weten dat ze hun vlucht zullen halen en kunnen vaak nog even ontspannen, bijvoorbeeld door te winkelen, iets te eten of alvast te wachten bij de gate. Ze staan open voor de omgeving en touchpoints om hen heen - en dát is het juiste moment om te prikkelen.
Je doelgroep prikkelen op het juiste moment
Met je doelstellingen én de specifieke passenger journey in je achterhoofd, kun je bepalen op welke momenten je jouw doelgroep gaat prikkelen. Als je jouw merkbekendheid verder wilt uitbreiden, maak je gebruik van een brede set aan touchpoints. Zo slaagt het Amsterdamse Moco Museum er bijvoorbeeld in continu zichtbaar te zijn voor arriverende toeristen. Met herkenbare roze banners langs de looproute (vanaf de gate tot de aankomsthal) informeren ze hen over de artiesten die op dat moment te zien zijn in het museum.
Wil jij juist interactie genereren met je doelgroep? Dan adverteer je op wachtlocaties met een hoge dwell time, zoals de gates. Afgelopen mei konden passagiers hier via de schermen een QR-code scannen met hun telefoon om verschillende mini-games te spelen. En met succes: in 2 weken werd er 2.800 keer gescand, met een engagement rate van 90% en een gemiddelde schermtijd van 9 minuten.
Mocht jij je focussen op de verkoop van je product, dan is het slim om letterlijk tussen de winkels te adverteren. Zo is Gucci zichtbaar op enorme schermen in de winkelgebieden van de lounges. De reizigers die deze advertenties zien, kunnen meteen actie ondernemen en zichzelf trakteren op parfum of andere cosmetica van het luxe merk. Hierdoor realiseert Gucci dus niet alleen een top-of-mind positie bij het winkelende publiek, maar ook een uplift in sales.
Unieke OOH-mogelijkheden
Als je eenmaal weet op welke locatie je contact gaat maken met je doelgroep, kun je bepalen welke middelen je hiervoor gaat inzetten. Op de luchthaven loopt er iedere 3 uur een nieuw publiek rond. Zo genereer je telkens weer een nieuw bereik. In die 3 uur kun je jouw advertenties herhaaldelijk aan je doelgroep tonen en zo stapsgewijs de contactfrequentie opbouwen, waardoor de kans op herkenning toeneemt. Daarom, en omdat de schermdichtheid op Schiphol zo groot is, zijn de OOH-mogelijkheden hier nagenoeg eindeloos.
Denk maar eens aan die keer dat je zelf als reiziger op de luchthaven rondliep. Hoeveel digitale schermen, levensgrote banners en levendige bezettingen van promopoints ben je toen tegengekomen? De raceauto’s van SIXT, die letterlijk in de terminal geplaatst zijn, zorgen direct voor een unieke aanblik. Misschien heb je weleens een nieuw product van een FMCG-bedrijf geproefd. Ook de oranje loopbruggen van de gate naar het vliegtuig zijn je waarschijnlijk niet ontgaan; die zijn onlosmakelijk verbonden met ING.
Vormgeving van je campagne
Maar hoe zorg je er uiteindelijk voor dat je doelgroep ook daadwerkelijk naar jouw advertenties kijkt? Door de juiste creatieve beslissingen te maken over welke kansen je gaat benutten. Wie langdurig impact wil maken, kiest bijvoorbeeld voor statische advertenties op grote schermen. Een hoge contactfrequentie, daarentegen, realiseer je juist met kleinere, digitale mediaobjecten. Daarnaast helpen de inzichten van het jaarlijkse eye-tracking onderzoek van Schiphol je om hier de juiste plek voor te bepalen - én kun je met AI eye-tracking je visual cues optimaliseren.
Benieuwd naar jouw advertentiemogelijkheden op de luchthaven? Mail naar advertising@schiphol.nl en bespreek hoe je jouw plannen voor volgend jaar kunt
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!