Aldipress start TijdschriftenWereld.nl

Met het online platform TijdschriftenWereld.nl en een mediacampagne wil Aldipress de consument ‘de relevantie van tijdschriften opnieuw laten ontdekken’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook wordt een nieuw tijdschriftenschap ontwikkeld, dat de verkoop van publieksbladen een forse impuls moet geven. Dat werd afgelopen week bekend gemaakt op de Aldipress Nationale Dag van de Losse Verkoop. Geert-Jan Zandbergen, manager trademarketing Aldipress: ‘Er is sprake van een tijdschrift-paradox: mensen hebben steeds minder tijd om tijdschriften te lezen, maar hun relevantie is groter dan ooit. De tijdschriftensector zou de momenten waarop de knop even omgezet kan worden moeten claimen. Dat doen we met het motto “Helemaal van de wereld. Stap eens in een tijdschrift”.’

Het internetplatform TijdschriftenWereld.nl moet consumenten gaan informeren over de inhoud van actuele nummers en activeren met speciale promotieacties. Daarbij wordt ingespeeld op de belangrijkste leesmomenten: thuis, onderweg en op vakantie. Een overzichtelijker tijdschriftenschap in de winkels waar wordt ingehaakt op de campagne moet de verkoop een verdere ‘boost’ geven. Voor de realisatie van de plannen, voorzien in het eerste kwartaal van 2010, is Aldipress in gesprek met brancheorganisaties en individuele marktpartijen.

Dat de losse verkoop van tijdschriften een stimulans nodig heeft, bleek uit de cijfers die Gert-Jan Schlatmann, commercieel directeur van Aldipress, het publiek voorhield. Per jaar daalt het aantal verkochte exemplaren met 4 à 5 procent. Dankzij een prijsstijging van 1 tot 2 procent kan de omzetdaling nog beperkt blijven tot 3 procent per jaar. ‘Er komen nog steeds meer blaadjes bij dan er omvallen. Maar ondanks de toename van het assortiment staat de omzet onder druk.’ Vergeleken met 2006 is er in het tijdschriftenassortiment twintig procent geïnnoveerd. Die innovaties komen vooral van kleine uitgeverijen met nichetitels. De elf grootste uitgevers zijn goed voor 85 procent van de markt, maar voor slechts 50 procent van de innovaties.

Keynote-spreker en uitgeeftycoon Derk Sauer, riep uitgevers op om slecht renderende titels te staken. ‘We doen veel te emotioneel over het verdwijnen van een titel. Waarom stop je niet gewoon en probeer wat anders! Why not?’ Weekbladen hebben in tegenstelling tot maandbladen geen bestaansrecht in deze internet-tijd, meent Sauer: ‘Je bent óf heel snel, óf meer reflectief.’ Sauer gelooft niet langer in het model van gratis printmedia. ‘Tijdschriften moeten het juist hebben van duur. Hoe duurder hoe beter. Mensen willen altijd betalen voor wat ze echt willen hebben.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie