Premium

‘Adverteerders nemen de touwtjes steviger in handen’

5 vragen aan Pieter Voogt (PauwR).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tilburg kent een groot aantal bureaus binnen de online marketing. Adformatie brengt er één onder de aandacht en stelt Pieter Voogt (PauwR) 5 vragen.

1.  Online media-inkoop kan overal. Wat is het onderscheidend vermogen ten opzichte van andere bureaus?
Voogt: ‘Het verschil meteen al opgesloten in je vraag. Online gaat het namelijk niet om &;inkoop&;, maar om &;optimalisatie&; en &;relevantie&;. In de veilingmodellen van Google, Facebook, LinkedIn, Twitter en Real-time-bidding is volume geen variabele, zeker niet voor het krijgen van korting. Die krijg je alleen door relevant te adverteren en dat bereik je weer alleen door continu te optimaliseren. Ten opzichte van &;traditionele mediabureaus&; onderscheiden wij ons dus door ons &;online DNA&; waarvan optimaliseren een belangrijk onderdeel is. Net als transparantie en snelheid overigens. Veel van onze campagnes bevatten een mix van search, social, display en conversieoptimalisatie.’

2. PauwR is gevestigd in Tilburg en Amsterdam. Wat is de verhouding tussen deze twee kantoren?
Voogt: ‘In Tilburg zit een team van 11 zeer ervaren en hoogopgeleide online marketeers. Omdat kennisdeling voor ons van noodzakelijk belang is, willen we deze graag bijelkaar houden. Maar we pendelen continu tussen 013 en 020 voor meetings met klanten als KWF Kankerbestrijding en De Nationale Opera en een groot aantal partners waaronder tal van reclame- en (social)mediabureaus. Dat doen we dus vanuit ons kantoor aan de Zuidas. Voor ons een ideale mix.’

3. Veel marketeers hebben moeite om van te voren de ROI bij social media campagnes op Twitter en Linkedin te calculeren. Uiteraard bij e-commerce is dit zeer van belang. Hoe overtuig jij hen?
Voogt: ‘Online wordt daar vaak terecht, maar minstens zo vaak onterecht mee geassocieerd. Zodra online in het spel komt lijkt elke marketeer zaken als branding, indirecte verkopen, worth-of-mouth, salesfunnel en LifeTimeValue te vergeten. Ik overtuig hen dus door hen aan al deze effecten te herinneren als ze vragen naar ROI of CPA.’

4. Adverteren op Twitter en Facebook is bij grote adverteerders reeds bekend. Marketing via Spotify, Tumblr en Pinterest een stuk minder. Zijn laatstgenoemden netwerken vooral voor adverteerders met veel budget?
Voogt: ‘We hebben verschillende Spotify campagnes gedaan en die lagen veel vaker in het verlengde van een radiocampagne dan van een social-media campagne. Ik zou zeggen dat deze netwerken vooral geschikt zijn als advertentiemedium voor adverteerders die durven innoveren. Daarvoor is uiteraard wel budget nodig, maar niet persé veel budget.’

5. De pepernoten en banketstaven liggen alweer in de winkelschappen; 2014 loopt alweer op zijn einde. Wat zijn jouw online marketing verwachtingen voor 2015?
Voogt:  ‘We zijn niet voor niets de &;Mediabureau Overstapweken&; gestart. 2015 staat wat mij betreft in het teken van adverteerders die inzien dat serieuze online budgetten vragen om een serieus online bureau. Ofwel, adverteerders nemen de touwtjes steviger in handen en maken duidelijke keuzes met betrekking tot budgetverdeling en bureaus. En uiteraard zal online daarin verder groeien, net als de meetbaarheid van campagnes. Al moeten we dat laatste dus niet overdrijven..’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie