'Action, Amazon, Bol en Lidl overtreden regels kindermarketing met paaseieren'

Ze moeten voor Reclame Code Commissie verschijnen omdat ze chocalade-eieren verkopen met bekende kinderidolen als Paw Patrol en Baby Shark.

De kinderpaaseieren met media-characters

Action, Amazon, Bol en Lidl moeten zich op 11 mei verantwoorden bij de Reclame Code Commissie omdat ze de regels voor kindermarketing overtreden zouden hebben. 

Op diverse chocolade verrassingseieren en gevulde chocolade-eitjes staan de bekende kinderidolen Paw Patrol, Minions, Baby Shark en LOL Surprise! Dit soort afbeeldingen op de verpakkingen van ongezond kindervoedsel zijn sinds 2020 tegen de regels van de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen.  

De zaak is aangespannen door de voedselwaakhond Foodwatch. Naast genoemde winkels staan ook snoepfabrikanten MonDésir en Zàini uit Italië in de beklaagdenbank.

Bizarre fouten 

Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch, noemt het bizar dat winkels als Action en Lidl en webshops als Amazon en Bol.com nog altijd de fout in gaan. 'De bedrijven weten goed dat ze hiermee fout zitten, maar vanwege de manier waarop we in Nederland het verbod op kindermarketing hebben geregeld weten ze dat er amper consequenties zijn.'

Het verbod van deze media-characters op voedingsmiddelen is via zogeheten zelfregulering afgesproken. De Reclame Code Commissie heeft niet de machtsmiddelen om overtredingen af te dwingen.

Bovendien lukte het de RCC de zaak met voldoende haast te behandelen, aldus Foodwatch. Het had vanwege de Paas-periode gevraagd om de klachtenzaken met urgentie te behandelen, maar dat lukte niet, waardoor de producenten de betwiste paaseieren gewoon tijdens pasen kunnen aanbieden. 

Lidl schrijft eigen regels

Foodwatch vindt vooral de houding van Lidl opmerkelijk. In de winkels en in de folder van Lidl zijn chocolade-verrassingseieren zijn aangetroffen met daarop Paw Patrol en Minions.

De supermarkt heeft begin dit jaar aangegeven in haar ‘Inkoopbeleid bewuste voeding’ dat Lidl eigenhandig alle kindermarketing verbiedt op 'algemeen ongezonde producten'. In het document staat: 'Voor deze levensmiddelen is bij Lidl absoluut geen marketing voor kinderen toegestaan: Chocolade- en suikerwaren, energierepen, zoete desserts, taarten, koekjes, gebak en andere zoetwaren, sappen, consumptie-ijs'.

Maar het maakt ook een uitzondering om zichzelf niet aan de regels te hoeven houden: 'Kerstmis, Pasen, Sinterklaas en Halloween zijn speciale gelegenheden in het leven van een kind en zijn dus geen weerspiegeling van de dagelijkse consumptiegedrag. Vandaar dat we voor deze gelegenheden een uitzondering maken'.

Foodwatch meent dat het eigenhandig instellen van deze uitzonderingspositie Lidl niet vrijwaart om reclame te maken met Paw Patrol en Minions.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie