Repudo is een app waarmee je gelijknamige digitale items ergens kunt achterlaten. Degene voor wie een Repudo bedoeld is, moet fysiek naar de locatie reizen om ‘m op te halen. Is dat gebeurd, dan verdwijnt de Repudo van de locatie in de telefoon van de ontvanger. Dan is de Repudo helemaal van jou alleen. Niemand anders kan er dan nog aankomen.
Digitale objecten op de wereld zetten
Elke Repudo is uniek. Het kan van alles zijn: een tekst, een plaatje, muziek, et cetera. De Repudo-website toont een kaart met daarop alle Repudo’s die in Nederland en andere landen zijn achtergelaten. Het unieke aan de app zelf vindt Tieleman dat de digitale wereld aan de echte wereld wordt verbonden – in plaats van andersom. “Altijd verplaats je het echte leven naar de digitale wereld: door foto’s op Facebook te plaatsen, door nieuws in blogs zetten, door muziek op internet te publiceren enzovoort. Met Repudo draaien we dit om. Digitale objecten worden op de echte wereld gezet.”
#039;" title="'">
Repudo acties
Volgens Tieleman het begin van een trend, een waarop Heineken al is ingesprongen. Heineken zette Repudo in voor een global location based messaging-campagne: de Heineken Trophy Hunt. De Repudo’s waren verspreid over de globe: bij Artis, op Texel, op de Eiffeltoren en zelfs in hartje Buenos Aires. Door een virtuele trofee te bemachtigen maakte je kans om samen met twee vrienden bij de UEFA Champions League Trophy Tour te zijn om de cup van Zwitserland naar Maleisië te brengen. Op de Heineken Facebook-pagina werd het spel gepromoot, inclusief link naar de iTunes-store om de app te downloaden. Die linkten spelers aan hun Facebook. Op de wall verschenen posts over nabije repudo’s. De locatie opzoeken en je de trofee eigen maken bracht de hoofdprijs in zicht. Aankomend weekend is er weer een
nieuwe grootschalige actie: Op het Pinkpop terrein vind je Repudo's weggelegd door verschillende bands. Dat kan een song, een album of een puzzelstukje van een back-stage pas zijn. Zangeres Anouk legde haar nieuwe track 'Little Did I Know' op 5000 verschillende plekken in Nederland. Repudo zelf plaatste op 28 mei 150 Repudo's in Amsterdam. In twee daarvan zat een iPad2 en een Galaxy Tab.
Techniek faciliteren en blijven variëren
Repudo is uitermate geschikt voor dergelijke (reclame)acties. Het uitgangspunt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ en het location based-principe bieden allerlei mogelijkheden voor ludieke campagnes en races. Gaat Repudo zich nu voornamelijk op adverteerders richten? Tieleman: “Een ultieme manier waarop Repudo gebruikt moet worden bestaat niet. Het is vooral een nieuw soort techniek. Wij willen een platform zijn dat de techniek faciliteert, zowel voor gebruikers als adverteerders. De mogelijkheden zijn legio. Je kunt blijven variëren.”
Doorgeefboeken
Enthousiast vertelt hij over gebruikersacties met Repudo. “Ken je het fenomeen dat backpackers doorgeefboeken hebben die ze in elk hostel weer neerleggen voor elkaar? Een schrijver heeft dit met Repudo opgezet. Hij plaatste zijn boek op een locatie, waarna iemand dit kon ophalen. Als diegene dit boek uithad, plaatste hij de Repudo op de volgende plek waarna het weer kan worden opgehaald door iemand anders. Zo gaan de boeken van hand tot hand.”
Waar gaat het heen?
Tieleman ziet Repudo als een kindje dat nog tot van alles kan uitgroeien. “We weten niet waar het heengaat en dat is het mooie.” Nu kun je bijvoorbeeld alleen nog inloggen met je Facebook-account en Twitter account – misschien volgt uiteindelijk een eigen Repudo-account. Repudo is uit voor iPhone en Android. In juni komt er een versie voor de BlackBerry en Windows Phone 7 op de markt. “Er komt nog veel meer, meer dan je ooit kunt verzinnen”, verzekert Tieleman me. “Wij staan open voor alles. Dus als iemand nog een cool idee heeft om de Repudo-techniek toe te passen, mail dan naar info@repudo.com"
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!