Premium

5 tips voor startups die een naam zoeken

Natuurlijk komt er nog meer bij kijken, maar deze tips vormen een goed begin.

Het beginnen van een onderneming is nog nooit zo populair geweest. Waar vroeger innovatie gedreven werd door de grote corporates zijn het nu de startups die voorop lopen. Ze durven meer en schakelen sneller. Disruptief denken is ook een voorwaarde in naamgeving zo lijkt het, met schitterende creatieve vindingen tot gevolg. Toch dienen ook namen aan basisvoorwaarden te voldoen. Want je naam is de meest langetermijnmarketingtool die je doelstellingen actief moet ondersteunen, nu en in de toekomst. Dus startups, houd de volgende zaken goed in de gaten bij het construeren van je naamgeving:

1. Maak verschil tussen de naam en de aanduiding
De naam onderscheidt, zorgt voor identiteit en hoeft niet direct iets te zeggen. De aanduiding daarentegen geeft aan wat je doet en dient juist zo helder en generiek mogelijk te zijn.

2. Denk goed na over de lange termijn
Waar wil je staan over drie tot vijf jaar? Hoe gaat de portfolio zich ontwikkelen? De naam mag je in ieder geval nooit beperken.

3. Staar je niet blind op een vrije url
Natuurlijk is een vrije .com of .nl cool, helaas zijn de meeste al bezet.
De vraag is of het absoluut noodzakelijk is voor het slagen van de onderneming. Zeker als de site geen direct verkoopkanaal is, volstaat vaak een meer pragmatische oplossing met een toevoeging. De perfect URL kan wijken voor een krachtigere naam op andere gebieden.

4. Vergeet niet de naam juridisch te onderzoeken en te registreren
Doe je het niet, dan bouw je een merk op drijfzand. Het verzekert dat je de waarde die je opbouwt ook daadwerkelijk kan beschermen zowel tegen merkhouders die je aanspreken op inbreuk als tegen copycats.

5. Hoe meer mensen, hoe meer meningen
Verwacht niet dat iedereen direct enthousiast is over je favoriete naam, het is slechts een woord en nog geen merk, dat ga je er nog van maken. Een neutrale reactie is vaak goed genoeg. Bij veel enthousiasme is de kans groot dat de naam al een keer is bedacht (en vastgelegd).

Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken. Soms niet en dan is het erg simpel en in één keer raak. Start up, onderneem, creëer, maak de nieuwe werkelijkheid en benoem die goed.

Deze aflevering van de rubiek What&;s in a Name staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 7/8

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie