Heb je wel eens radioreclame overwogen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ster heeft vijf strategen uit het vak gevraagd om hun beste radio-inzichten en -tips met je te delen. Leer in dit blog hoe je je kunt voorbereiden op de ideale radiocampagne en wat belangrijke zaken zijn om in overweging te nemen, voordat je radio gaat inzetten.
Staat radioreclame nog niet in je mediaplannen? Dan wordt dat wel tijd. Uit de cijfers blijkt namelijk dat radio een heel effectief medium is om je doelgroep te bereiken. Het weekbereik van televisie is in Nederland 89% van alle Nederlanders boven de 10 jaar. Met radio is het mogelijk om in een week bijna evenveel mensen te bereiken, namelijk 86%, én tegen lagere kosten (voor zowel creatie als media-inkoop).
We krijgen bij Ster dikwijls vragen van merken waarom en hoe radioreclame in te zetten. Via dit blog met tips van vijf strategen uit het vak helpen we je op weg.
1. Evert Bronkhorst, Strategy Director – Dentsu
Gebruik radio als een traffic driver
Radioreclame is bij uitstek een middel om traffic naar je site te krijgen, stelt Evert. Houd de trafficboodschap in je radiocommercial simpel, je hoeft bijvoorbeeld niet meer het hele websiteadres te noemen. De stap van het horen van de boodschap naar de daadwerkelijke actie is vervolgens relatief klein. Nu vrijwel iedereen mobiel internet heeft, is een device om direct naar een site te gaan altijd binnen handbereik.
Zorg voor een goed audioboard dat past bij je merk
Ieder merk heeft een audio-identiteit nodig. Dat wil zeggen: een onderscheidend geluid van een merk. Denk aan muziek, stem en audio-logo (zoals van Kammajaajajippiejippie jeeh van Hornbach). Kijk naar je merk, waar staat het voor, wat wil je overbrengen en wat past daarbij qua muziek en stem. Dus besteed echt tijd aan het vinden van het geluid dat bij je merk past.
2. Veroni Engelhart, Strategy Director – Zigt Mediabureau
Doe een pre-test
Veroni ziet dat er in Nederland vaak niet wordt nagedacht over hoe een radiocommercial overkomt in een blok. Door middel van een pre-test kun je dit bekijken. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat het raadzaam is om een korte break aan het begin of aan het einde van je radiocommercial te plaatsen.
Kijk of je per zender aan voldoende contacten komtBij het maken van je radioplan is het belangrijk om per zender te kijken of je wel aan voldoende contacten komt. Op NPO Radio 1 kun je bijvoorbeeld met minder contacten af dan op Sky Radio.
Waarom een commercial met minder contacten afkan op NPO Radio 1 dan op Sky Radio heeft te maken met de luisteraandacht. De aandacht waarmee de luisteraar naar een zender luistert heeft onder andere te maken met het profiel van de zender (praat/nieuwszender versus non-stop muziekzender).
Afhankelijk van deze aandacht plan je meer of minder contacten op de verschillende zenders in. Dit is één van de factoren die bepalend is voor het aantal contacten dat per zender nodig is om te zorgen dat de boodschap beklijft.
3. Lode Schaeffer, Creative Director and Owner Indie
Door middel van radio kun je je merk snel zichtbaar maken
Radio kent een snelle doorlooptijd, zegt Lode. Voor relatief weinig geld kun je binnen twee weken een heel groot bereik opbouwen.
Neem meer tijd voor het ontwikkelen van een goede radiocampagne
Zorg dat je de tijd hebt om te experimenteren. Een voorbeeld van een merk dat dit goed heeft aangepakt is Dance4Life. In plaats van kiezen voor een standaard spot van 15 seconden gingen ze voor een creatief concept met een muzieknummer van een minuut. Door de lengte en het nummer was het een hele opvallende creatie.
4. Niels Bruinsma, Strategy & Innovation Director Abovo Media
Gebruik radio als de ‘wingman’ van televisie
Niels geeft aan dat in zijn ogen radio de ‘wingman’ van televisie is. Hiermee bedoelt hij dat je radio het beste kunt gebruiken als verlengde van je tv-reclame. Radio (vooral overdag) en tv (vooral in de avond) kennen een omgekeerd consumptiepatroon. Door ze samen in te zetten kun je op een kostenefficiënte manier het meeste bereik realiseren.
Denk niet in aantal spots of GRP’s, maar in gemiddelde contactfrequentie
Het is een beetje achterhaald om in aantal spots of GRP’s te denken. Wat je eigenlijk wilt, is dat je de contactfrequentie per zender optimaliseert.
5. Friso Schoone, Sound & Music Consultant, LAB-3
Spreek tot de verbeelding
Een radiocommercial moet tot de verbeelding spreken en daardoor het product verkopen, stelt Friso. Dit bereik je niet met een zogenaamde voorleescommercial, waarin twee mensen een dialoogje voorlezen, maar door een goed creatief verhaal.
Vier tips voor de creatie van de radiospot
> Neem de tijd voor een scherpe tekst
> Creëer een goede dialoog of grap
> Zorg voor een onverwachte wending
> Zorg dat het idee klopt. Alles moet in dienst staan van een idee
Tot zo ver de inzichten en tips. Geïnspireerd geraakt, maar eerst toch nog een paar vragen? Bij Ster kun je altijd terecht voor een vrijblijvend en gratis advies.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!