Diversiteit in reclame. Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, maar dat is het niet. Sterker nog, diversiteit is nu zelfs een trend. Zoals je vaker ziet met trends heb je een aantal trendsetters en een heleboel trendvolgers die er ook bij willen horen en een graantje mee willen pikken.
Ik wil de gimmicks van het koren scheiden. Inspireren met voorbeelden van commercials uit 2018, waarbij er niet wordt meegelift op diversiteit als trending topic, maar waarbij er gewoonweg een afspiegeling van onze samenleving in beeld wordt gebracht. Ik let daarbij op de volgende criteria:
- Diversiteit is niet het onderwerp van de commercial.
- De commercial blijft weg van stereotypen.
- De hoofdpersonen zijn gekozen op basis van diversiteit.
Here we go:
Opgeladen opstaan - Ikea (Lemz)
Ik hoef hier niet veel woorden aan vuil te maken. Juist doordat het hier niet draait om het feit dat Ikea een lesbisch koppel gecast heeft, juist doordat het überhaupt niet om het koppel draait, is dit het schoolvoorbeeld van hoe het ook kan.
Valentijn - PostNL (Isobar)
Dit voorbeeld komt van eigen hand. Waarom? Omdat het een goed voorbeeld is. Ook hier draait het niet om de mensen zelf. Of het nu een bejaard, een lesbisch, een donker, een blank, een wat voor koppel dan ook is, dat maakt voor de boodschap niets uit. Dus waarom zou je dan niet een afspiegeling van de realiteit laten zien? Gelukkig begrijpt PostNL dit ook en was het vanzelfsprekend dat we allerlei verschillende stellen in beeld brachten.
T-shirts met en zonder tekst - Zeeman (Persuade)
Nog een pareltje: Zeeman gebruikt voor hun folders en commercials bijna alleen maar echte klanten in plaats van professionele modellen. Dit maakt hun campagne-uitingen dan ook ontzettend divers. Vorig jaar konden we dit zien in de ‘Iedereen mooie benen’ video, waarin panty's op allerlei soorten benen, inclusief iemand met een prothese, werden getoond.
Hoe dan?
Dat meer diversiteit in advertising en media belangrijk is, staat buiten kijf. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit werkelijkheid wordt? Zelf probeer ik dat door actief te zijn in initiatieven zoals deze, maar je kunt je ook laten inspireren door bovenstaande voorbeelden.
Gebruik eens een minder voor de hand liggend karakter als hoofdpersoon in je campagne. Strijd ervoor bij klanten/merken waarvoor je werkt. Het helpt vaak als je uitlegt dat de voorgestelde karakters óók de doelgroep representeren.
Fast forward, please!
In de toekomst zullen we ongetwijfeld terugblikken op oude campagnes met de gedachte: 'Wow, wat bizar dat advertising vroeger zo uniform (lees: bekrompen) kon zijn'. Net zoals wij nu terug kunnen kijken op
campagnes van vroeger die ronduit racistisch en/of seksistisch waren. Ik ben alleen benieuwd hoe ver weg die toekomst is en hoop dat we kunnen fast-forwarden naar dat perspectief.
Meer, meer, meer
Het delen van inspiratie helpt. Ik ben heel erg benieuwd welke campagne, waarin diversiteit geen doel op zich is, jou heeft geïnspireerd. Deel jouw voorbeeld in de comments onder dit artikel.
Sharon Goldstoff is Sr. Creative bij Isobar (onderdeel van Dentsu Aegis Network)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!