Premium

11 jaar oude schaamposter van Sony gaat weer viral na één tweetje

Pepsi, Nivea en Sony en de grote gevoeligheid

Het is een tijd van de grote gevoeligheid en of ze willen of niet, merken en organisaties hebben er rekening mee te houden. Pepsi, Nivea  en Sony moesten dezer dagen door het stof. Bij laatstgenoemde ging de shitstorm zelfs in reprise.

Pepsi onderschat spanningen

Pepsi kwam deze week met een commercial die de spanningen in de VS nogal mis-interpreteerde. In de spot is een demonstratie te zien die refeert aan de Black Lives Matter movement en anti-Trump protesten. Kendall Jenner zorgt ervoor dat de boel niet escaleert omdat ze een agent een blikje Pepsi geeft. 

De advertentie leidde tot veel ophef, vooral omdat critici vinden dat het de problemen nogal bagatelliseert. De dochter van Marten Luther King plaatste er deze tweet over die het aardig samenvat:

Pepsi trok de commercial een dag na de introductie weer terug, en bood uiteraard excuses aan.

Gekaapt door blanke nationalisten 

Iets soortgelijk overkwam Nivea dat in het Midden-Oosten een campagne voerde met de tekst: White is purity. Deze advertentie verscheen op Twitter naast een beeld van Pepe the Frog , de eens populaire stripfiguur die wordt gekaapt door blanke nationalisten.

De Nederlandse rechtsextremistische Twitteraar JuliusSeg schreef ‘Nivea heeft onze kant gekozen’, waarna de bal aan het rollen ging.

 

Veel Twitteraars bekritiseerden de advertentie en afweging van Nivea, dat dezelfde weg aflegde als Pepsi, de campagne terugtrok en zijn verontschuldigingen aanbood.

Nederlandse billboard voor Sony wordt wereldnieuws

Dat de grote gevoeligheid juist iets van deze tijd is, maar ook weer niet, laat de kwestie rond de Nederlandse billboard van Sony zien.

In deze advertentie voor Playstation Portable heeft een blanke vrouw een zwarte vrouw bij haar gezicht in een nogal dominante houding. De tekst erbij: White is coming. De campagne verwijst naar de nieuwe witte joystick van Sony die eerder zwart was.

Een tweet hierover van afgelopen dinsdag werd binnen twee dagen 50 duizend keer geliked en meer dan 30 duizend keer geretweet, hoewel er hierbij wel iets opvallend aan de hand blijkt.

De betreffende poster is namelijk ! Sony trok de campagne destijds al terug na veel kritiek en verontschuldigde zich, want ook toen al werd de billboard behoorlijk bekritiseerd. 

Nu opnieuw dus. Nog even en Sony kan opnieuw door het stof.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie