Premium

Zo staat het met het Nationaal Media Onderzoek

Het nieuwe onderzoek voegt Out of Home toe en verbetert allerlei meetmethoden, zeggen de initiatiefnemers.

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) krijgt vorm en moet volgend jaar starten. Initiatiefnemers NLO, NOM, SKO en Vinex gaven onlangs een update over de stand van zaken. Die update is hieronder als webinar terug te kijken. 

NMO zoekt een bureau

De betrokken partijen werken al langer aan een nieuw onderzoek dat nauwkeuriger registreert hoeveel mensen gebruikmaken van tv- en radiozenders, video-on-demand-diensten en websites. Het nieuwe onderzoek bestaat uit fases en vernieuwt en verbetert allereerst alle afzonderlijke bereiksonderzoeken. Vervolgens willen de betrokken partijen de verschillende onderzoeken bij elkaar brengen om zo tot één crossmediale dataset te komen. Het nieuwe meetonderzoek gaat 'op termijn' de huidige standaarden vervangen.

De verschillende datasets integreren willen de partijen overlaten aan een gespecialiseerd bureau. Ze hebben er een Request for Proposal voor geschreven dat de naam NMO Cross Media draagt. Dit document is gisteren vrijgegeven. Bureaus met ervaring op dit vlak kunnen het document vóór 25 juli bij NMO aanvragen en dienen uiterlijk 1 november een voorstel uit te brengen. NMO wil dit jaar een bureaukeuze maken.

Kantar en Ipsos voeren het NMO uit. Nielsen is door de initiatiefnemers gekozen als uitvoerder van het Media Monitoring Contract, en hiermee verantwoordelijk voor de content en reclameregistratie. 

Out of Home sluit aan

Interessant is dat Out of Home aansluit bij NMO met een nieuw buitenreclame-onderzoek. Dat zegt Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach Nederland en bestuurslid van Stichting JIC Buitenreclame. De eerste resultaten van het nieuwe buitenreclame-onderzoek worden in het eerste kwartaal van 2023 verwacht. Out of Home deed voorheen niet mee aan NMO. 

Luister- en kijkonderzoek

Ook de kijk- en luistercijfers gaan veranderen. Sjoerd Pennekamp, directeur van Stichting KijkOnderzoek (SKO), geeft aan dat drie meetinstrumenten de meetmethode nauwkeurige gaan maken. Consumenten die in het kijkpanel zitten, krijgen thuis een nieuwe 'tablet' waarop zij onder meer aangeven wie er naar de tv kijkt. Ook ontvangen zij een nieuw type kastje dat onder meer het kijken van video-on-demand-diensten registreert. Tot slot kunnen panelleden straks gebruikmaken van een smartphone-app die buitenshuis hun kijkgedrag meet. Dankzij deze app verdubbelt SKO zijn panelomvang, stelt Pennekamp. 

De praktische zaken rondom deze drie meetinstrumenten zijn op dit moment bezig. Tv-zenders en mediabureaus krijgen toegang tot de data om zich voor te bereiden op de livegang. De oplevering van online data van uitzenders en providers staat gepland voor 1 januari 2023, aldus SKO. Dan start het nieuwe contract. 

Eén van de vernieuwingen in het contract is dat tv-zenders ervoor kunnen kiezen om alleen tv-commercials te laten auditen. Programma-informatie leveren zij aan via As Run logs.

SKO kastjes
De twee kastjes voor panelleden van SKO

Online metingen

Het online meten wordt ook nauwkeuriger, zegt NMO. De initiatiefnemers gaan gebruikmaken van tagged open web-deelnemers (zo'n 350 websites en apps), waaronder Mediahuis, Talpa Network, DPG Media, NPO en RTL. Dit staat gepland voor oktober. 

Daarnaast gaat NMO gebruikmaken van wat het overige online platformen noemt, zo'n 650 websites en apps. NMO wil minimaal circa twee procent van het maandbereik van diensten als Facebook, WhatsApp, LinkedIn en Google meten via appmeting en routermeting van panelleden. Wanneer de categorie overige online platformen in gebruik genomen wordt, is nog niet bekend. NMO zegt hier later meer bekend over te maken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie