Al jarenlang worden discussies gevoerd over de omschrijving ‘commerciële doelgroep’. Ooit was 20-49 jaar de holy grail, maar de laatste jaren is daar al een verschuiving in opgetreden. Nu zien we steeds vaker 25-54 jaar of zelfs 25-59 jaar terugkomen.
Hiervoor zijn er verschillende redenen . Zo wordt de groep 20-24 jarigen die nog steeds thuis woont steeds groter. En door de vergrijzing wordt de omvang van de groep 50-plussers procentueel steeds groter. Maar ook over het besteedbaar inkomen, deze is bij de groep empty nesters veel hoger dan bij bijvoorbeeld 20-34 jaar. En ook de mythe dat 50-plussers nooit meer van merk switchen of nieuwe producten proberen, is inmiddels voldoende doorgeprikt.
En dan wordt dit radioblog voor deze ene keer persoonlijk: nu de bovengrens steeds vaker op 59 jaar wordt gesteld, tel je als 60-jarige dan nog wel mee? Ja, dat is persoonlijk want ik heb deze grens ook zojuist geslecht. Maar behoor ik nu tot een groep die alleen maar interessant is voor hoortoestellen, incontinentieluiers, speciaal verstelbare stoelen enzovoorts?
En als ik dit vertaal naar radio: luistert deze groep vooral naar ‘oudere’ zenders?
Naar welke zenders luistert de groep 60-69 jaar?
De publieke omroep bedient deze groep heel goed, zowel de landelijke als de publieke regionale zenders.
De top-4 qua zenderaandeel is (juli-augustus meting, 06.00-24.00 uur) als volgt:
- NPO Radio 2 13,9%
- NPO Radio 1 13,2%
- NPO Radio 5 12,4%
- ORN 12,1%
We zien hier gelijk het probleem van de NPO wat we ook bij televisie zien: men is heel goed in staat de bovenkant qua leeftijd van Nederland te bereiken, terwijl men juist problemen heeft om het jongere deel van Nederland aan zich te binden.
Luistert men dan helemaal niet naar commerciële zenders? Ja ook wel, maar duidelijk in mindere mate.
Ter illustratie: de twee grootste commerciële zenders zijn Radio10 en Sky Radio met een marktaandeel van respectievelijk 8,6% en 8,4%.
De grootste stijgers in marktaandeel ten opzichte van een jaar geleden zijn:
- NPO Radio 2 + 1,8%
- Qmusic + 0,8%
- Veronica + 0,7%.
Het zijn die-hard radio luisteraars
Het is de generatie die opgegroeid is met de (piraten) zee-zenders als Radio Veronica en Radio Noordzee. De generatie die en masse in 1973 op het Malieveld stond te protesteren (zeker 80.000 demonstranten) voor het behoud van de zee-zenders. En de groep die nu nog steeds radio luistert (gemiddelde luisterdichtheid meer dan het dubbele van 18-34 jaar).
En, spreek ik uit eigen ervaring, deze groep zit nog niet achter de geraniums maar staat nog volop in het leven en geniet er ook van. In deze groep zitten ouders die hun kinderen helpen met financiering van het kopen van een huis, opa’s en oma’s die hun kleinkinderen (schandalig) verwennen, dure reizen maken, nog een nieuwe auto kopen, etc. etc. Dus adverteerders, wees niet bang om 60-jarigen te bereiken. Integendeel.
Evert Bronkhorst, strategy director Abovo Media
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!