Angst 5
‘Geniaal’ is een veel gebruikt woord in de reclame. Hoe geniaal is het niet om een dertig seconden durend filmpje te maken dat naast grappig, visueel krachtig en inhoudelijk scherp ook een succesvol is?
De term geniaal is voor mij nogal zwaar beladen. Niet alleen in uitvoering, maar ook in chronologie, waarmee ik doel op het formaat van dertig seconden. Geniaal werk leeft bijna decennia lang in mijn hoofd, spookt als het ware jarenlang in mijn gedachten en zelfs dan blijft het werk nog steeds op de retina gebrand, alsof ik het gisteren voor de eerste maal zag. Geniaal vond ik ‘Taxi Driver’ van Scorsese die ik op mijn twaalfde zag en die ik sindsdien nooit meer heb willen zien, maar die nog steeds mijn stijl en denken beïnvloedt. En dit zal doen tot aan mijn dood.
Geniaal is een woord dat ik door de reclame ben beginnen HATEN, al is de West-Vlaamse uitspraak ervan ook niet mis: ‘Heniool’.