Premium

Yvonne de Jager in directie Abovo Media: ‘Echte versnelling realiseer je alleen door overname’

Samen met Marinus Zoutendijk en Kees Verbeek spreekt ze over de volgende (digitale) stappen die het mediabureau gaat maken.

Zoutendijk, Verbeek en De Jager

Na de aankondiging vorige week dat Abovo Media Maxlead overneemt, is er nu de volgende stap: de aanstelling van Yvonne de Jager als directeur Integratie en business development. Ze vertrok eerder dit jaar als directeur van IAB Nederland en moet nu zorgen voor de samensmelting van de twee bureaus. Samen met oprichters/eigenaren Marinus Zoutendijk en Kees Verbeek licht ze toe welke stappen Abovo Media zet met de overname van Maxlead.

In de branche gingen al een tijd geruchten over een overname door Abovo Media. Het is Maxlead geworden Hoe lang liepen de gesprekken al?
MZ:

Eind 2018 zijn we in contact gekomen met elkaar. Via een kort berichtje was het eerste contact snel gelegd. De eerste telefoontjes gingen over en weer en we zaten snel aan tafel. Het klikte goed tussen ons en Rob en Ronald. We hebben dezelfde kijk op ondernemen en op de mediawereld en de behoefte van onze klanten hierin. Maxlead is een zeer gedreven en professionele club mensen en vanaf de eerste kennismaking voelde het goed en vertrouwd. Dat blijkt ook uit het feit dat het hele managementteam doorgaat in de combinatie.

Waarom is Maxlead de perfecte fit?
KV:

Maxlead geeft Abovo een kennisinjectie op digitaal gebied. Abovo heeft een team van 120 man sterk, waarvan veertig op digitaal. Maar in het snel veranderende landschap hebben we ook kennis en capaciteit nodig om hierop door te kunnen ontwikkelen. Maxlead geeft ons deze kennisinjectie. Klanten hebben geen specialistisch bureau meer nodig, maar kunnen voor hun hele media-inzet bij ons terecht. Voor de klanten van Maxlead geldt dit ook, alleen andersom. Zij merkten dat hun klanten op zoek waren naar een bredere dienstverlening. Naast het feit dat wij inhoudelijk goed bij elkaar passen, zien wij ook in bedrijfscultuur veel overeenkomsten. Van interne processen tot marktbenadering.

Je slaat een grote digitale slag. Waarom was dat nodig?
MZ:

De marketeer van tegenwoordig heeft andere vraagstukken dan de marketeer van vroeger. Hierin speelt digitaal natuurlijk een grote rol. We zien dat ook bij onze klanten afstappen van de traditionele offline en online benadering, ze kijken veel meer naar de hele customer journey en zien de kanalen als dragers. Dit betekent ook dat je op elk niveau mee moet kunnen doen. Door Maxlead over te nemen, zetten we dit traject versneld door. We gaan naar een digitaal team met 120 medewerkers.

Yvonne, je neemt veel expertise mee: mediabureaus, Microsoft, IAB Nederland. Wat is jouw visie op de staat in de branche en hoe disciplines dichterbij elkaar komen?
YdJ:

Met de komst van televisie is bioscoop niet verdwenen. En met de komst van het internet, hebben de papieren kranten uiteraard wel marktaandeel verloren, maar ze maken nog steeds een belangrijk deel uit van alle kanalen die adverteerders tot hun beschikking hebben om hun boodschap over te brengen. De mediamarkt digitaliseert in rap tempo, en de meer traditionele media vinden weer hun eigen plek binnen dat landschap. Datzelfde zien we gebeuren aan de kant van de bureaus. Abovo had echt nog wel een paar jaar zo door gekund. Maar puur blijven inzetten op alleen de traditionele kant van de markt is niet duurzaam en houdbaar op de langere termijn. Begrijp mij overigens niet verkeerd: Abovo heeft zelfstandig een zeer succesvolle digitale afdeling opgezet onder leiding van Rein Vogel. Maar de echte versnelling realiseer je toch via een overname.

Geldt dat ook andersom voor de digitale bureaus?
YdJ:

Deels. Natuurlijk hebben zij nu de wind mee. Maar op termijn in je eentje overeind blijven staan als lokale specialist, dat hou je geen jaren vol. Als je ook op lange termijn succesvol wilt zijn, geeft samenwerking van buitenaf de versnelling die je nodig hebt. De komende periode zie ik echt nog wel meer overnames aankomen in onze branche. Partijen gaan diepgaande samenwerkingen zoeken, om hun dienstverlening voor hun klanten te verbreden en te verbeteren.

Een klant is er niet bij gebaat meerdere partijen en disciplines in te schakelen die onderling strijden om een zo groot mogelijk deel van het marketingbudget van die klant
Aan jou de taak de twee bedrijven - met verschillende culturen - aan elkaar te verbinden. Noord-Holland versus Zuid-Holland, media versus digitaal. Hoe ga je dat doen?
YdJ:

Leuke vraag, en het is misschien wel de basis waarom Kees en Marinus bij mij zijn uitgekomen. De eerste twintig jaar van mijn carrière heb ik bij de meer traditionele mediabureaus gezeten (Media Exposure, Carat, Kobalt). De afgelopen tien jaar heb vooral rondgelopen bij digitale bedrijven (Microsoft, Marktplaats, IAB Nederland). Voor mij is dit echt een droomopdracht, om deze twee bedrijven nu bij elkaar te gaan brengen.

Ik spreek zowel de media- als de digitale taal en zie mijn rol dan ook voornamelijk als tolk/vertaler. Ook snap ik tot in de haarvaten de dynamieken die specifiek zijn voor beide bedrijven en kan deze verenigen. En ja, dan ben ik geboren en opgegroeid in Noord-Holland en heb deels gestudeerd in Zuid-Holland en heb altijd veel klanten (en vrienden) gehad in die contreien. Dus cultureel zie ook zeker een match. Bij beide bedrijven werken echt hele leuke mensen, ze zijn zeer direct in hun feedback, altijd over de as van de inhoud, en beiden vinden het belangrijk om werk regelmatig af te wisselen met heel veel plezier. Kortom, voor mij is de cirkel rond.

De overname van Maxlead kunnen we niet los zien van de grotere vraag van klanten naar mediabereik, -inzicht en data, maar ook het doorbreken van de silo's. Was deze overname in dat licht noodzakelijk?
KV:

De silo’s worden steeds verder afgebroken. Abovo werd veelal nog gezien als een traditioneel mediabureau. Klanten haakten voor hun digitale media-inzet regelmatig nog een specialistisch bureau in. Maar een klant is er niet bij gebaat meerdere partijen en disciplines in te schakelen die onderling strijden om een zo groot mogelijk deel van het marketingbudget van die klant.

Naast de netwerkbureaus zijn er nu vier grote onafhankelijke mediabureaus/groepen, Abovo, Candid Group, MediaXplain en ZIGT. Hoe verschilt jullie propositie van die anderen?
MZ:

We hebben goede collega-bureaus waarvan ik overtuigd ben dat ook zij hun uiterste best doen om hun klanten op de juiste manier te bedienen. We maken gezamenlijk de markt en gezonde concurrentie hierin is alleen maar goed. Dit houdt de markt, de bureaus en hiermee de mensen ook scherp. Ik wil dan ook niet spreken over de verschillen, maar focus graag op onszelf. Wij hebben een no-nonsense aanpak, streven altijd naar echte resultaten voor klanten en het beste resultaat voor zijn advertentiebudget. Vanuit onze ondernemende achtergrond, op een betrokken wijze en met een beetje lef. Kortom, met onze club van nu 200 vakmensen streven we altijd naar het beste resultaat voor de klant. Dat is altijd ons uitgangspunt geweest en zal ook altijd ons uitgangspunt blijven.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie