Premium

WPP en Omnicom willen voorkomen dat Accenture hun media-audits doet

Holdings vinden 'belangenconflict' te groot.

123RF

Communicatieholdings WPP en Omnicom willen voorkomen dat Accenture hun media-audits doet vanwege belangenverstrengeling. WPP doet vanaf 2020 niet meer mee aan de audits vanuit Accenture, volgens een bericht op Digiday.

Belangenverstrengeling

Al langer hebben mediabureaus kritiek op consultancybedrijven als Accenture en Deloitte. Die lichten de bureaus door in opdracht van adverteerders en krijgen daarmee onder meer gegevens in handen over tarieven. Nu Accenture zich ook zelf op het terrein van media- en reclamebureaus begeeft, is er volgens de holdings sprake van belangenverstrengeling. Consultancy’s kunnen met de gegevens uit de audits zelf de markt op.

Recent was in Nederland Accenture dichtbij pitchwinst rond het VodafoneZiggo account. WPP trok het account uiteindelijk naar zich toe. Recent nam Accenture Interactive het internationale creatieve bureau Droga5 over.

Openbaar

Volgens Digiday hebben WPP en Omnicom inmiddels wegen gevonden om Accenture te omzeilen. CEO Mark Read van WPP liet zich onlangs ontvallen dat er ‘meer andere zeer goede bedrijven zijn zonder belangenconflict waar onze klanten naartoe kunnen gaan’.

Hij pleitte er ook voor de discussie meer openbaar te voeren. Omnicom-bestuursvoorzitter John Wren ziet ook dat er genoeg andere partijen zijn die audits kunnen doen.

Wie audit de media-auditor?

In Nederland speelt de discussie al enige tijd. Directeur Johan Smit van Platform Media-Adviesbureaus (PMA) schreef twee jaar geleden dit artikel waarin hij zich afvroeg hoe zuiver auditbedrijven zijn als zij zelf (media)bureaus gaan opkopen en zo een concurrent lijkt te worden. Wie audit de media-auditor, vroeg hij zich af.

Toen vorig jaar bekend werd dat Accenture Interactive in Nederland een digital ad-buying divisie is begonnen, laaide de discussie weer op. Woordvoerster Anja van Beijnum benadrukte toen dat Accenture de verschillende disciplines strikt scheidt. Dat herhaalt ze nu nog eens: 'Media audits worden uitgevoerd door een daarop toegespitste tak binnen Accenture Operations. De diensten van Accenture Interactive vormen een aparte set mogelijkheden in een separate praktijk. Daarvoor gelden vertrouwelijke data/non-disclosure bescherming, firewalls en beveiligingsregels die voldoen aan industriestandaarden. Daarmee verzekeren we dat we strikt vertrouwelijk met dergelijke informatie omgaan.'

WPP country manager en CEO GroupM Eric Kramer laat weten ‘op dit onderwerp geen statement te hebben’ en verwijst naar de uitspraken van Read.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie