Loeki is alweer drie jaar terug op de Nederlandse televisie. In deze laatste blog delen we leuke wist-je-datjes over ons reclame-icoon – met veel dank aan Louise Geesink, dochter van bedenker Joop Geesink, voor het delen van haar kennis en verhalen.
Wil je de eerste twee blogs ook nog lezen? In de eerste blog doken we de geschiedenis in met Loeki's debuut. Het tweede blog stond in het teken van de making-of van Loeki de Leeuw
Asjemenou!
In de eerste jaren werden de Loeki-filmpjes summier van geluid(seffecten) voorzien en ook Loeki zelf bleef stil. Joop Geesink vond het later toch wel wenselijk dat het leeuwtje iets kon gaan zeggen. Maar wat dan? In vier seconden kan er geen hele zin uitgesproken worden, dus werd er gekozen voor korte kreetjes en ‘mompels’. Loeki is wat onhandig en in vele gevallen zeer verbaasd over de afloop van zijn eigen acties – zo kwam Geesink op de toepasselijke reactie ‘Asjemenou’.
Le petit lion
Wist je dat Loeki in Frankrijk eenzelfde rol heeft vervuld als op de Nederlandse televisie? Op de Franse nationale zender TF1 was ‘le petit lion’ ruim 10 jaar te zien. Asjemenou werd verbastert tot ‘a-chou-me-nou’ en omarmd door de Fransen. Als geste naar de Fransozen sprak Loeki vanaf toen ook enkele Franse woordjes, zoals ‘voila’ en ‘allez’.
Loeki in Japan
Je hebt ze misschien al gezien: enkele nieuwe Loeki-filmpjes waarin Loeki sushi eet samen met eend Guusje. Die liefde voor sushi heeft een reden: in de jaren negentig maakte Loeki namelijk carrière in Japan. Bij Nagasaki ligt themapark ‘Huis ten Bosch’ – een replica van een Nederlands stadje – waar de eigenaren een typisch Nederlandse mascotte voor zochten. Drie keer raden wie dat is geworden! Loeki sierde menig uithangbord en servet, hij liep er rond, je kon met hem op de foto en zelfs vragen stellen aan robot Loeki (die in vloeiend Japans antwoord gaf).
Loeki drinkt bier. Of toch niet?
Ook reclame-iconen moeten zich aan bepaalde regels houden. Zijn grapjes mogen niet beledigend of grof zijn bijvoorbeeld. Loeki moet zich een beetje netjes en neutraal gedragen. Er komen zelden klachten binnen, maar eentje springt er wel uit.
Zo heeft Loeki ooit in een filmpje piano gespeeld, waar een glas bier bovenop stond. Dat leverde aardig wat brieven op van kijkers, die vonden dat dát echt niet kon: Loeki en alcohol. Ster nam de klacht serieus en heeft een nieuw filmpje – zonder bier – laten maken. Dat leverde opnieuw boze reacties op: wat een onzin, gun Loeki zijn biertje. Een bekend biermerk speelde hier slim op in met een paginagrote advertentie in kranten: ‘Wat maakt ’t uit, Loeki. Dan neem je er toch één na de uitzending.’
Ster Gouden Loeki
In 1995 reikt Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit – dé publieksprijs voor reclame. Loeki de Leeuw stond model voor de uit te reiken gouden prijs. In zijn hand heeft hij een lampje, inclusief lampenkap. Waarom? Het betrokken reclamebureau bedacht destijds dat een lampenkap een grappige knipoog zou zijn naar de reeds bestaande ‘Gouden Lamp’-prijs van de Art Directors Club Nederland.
En wist je dit al?
- In de beginjaren duurden de filmpjes van Loeki negen seconden.
- Inmiddels zijn er zo’n 7.500 filmpjes gemaakt.
- De Loden Leeuw is geen ‘familie’ van Loeki of de Ster Gouden Loeki.
- Ter ere van Loeki zijn 50e verjaardag heeft de Koninklijke Nederlandse Munt een Loeki-herdenkingsmunt uitgegeven.
- NPO Radio 2 dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn groot fans van Loeki. Met hun ‘bring-Loeki-back’-petitie haalden ze binnen een dag ruim 10.000 handtekeningen op.
Meer weten over Loeki de Leeuw? Ga dan naar ster.nl of lees dit artikel over het Asjemenou-effect: Loeki is namelijk niet alleen leuk voor de kijker, maar ook effectief voor organisaties die in een 'Loeki-blok' adverteren.
Wil je meer informatie over de inkoopmogelijkheden bij Ster? Neem dan contact met ons op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!