Overslaan en naar de inhoud gaan

Wist je dit al over Loeki de Leeuw?

De laatste blog over hét reclame-icoon van de Nederlandse televisie staat bol van de feitjes en leuke wist-je-datjes.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Wist je dit al over Loeki de Leeuw?
Wist je dit al over Loeki de Leeuw?

Loeki is alweer drie jaar terug op de Nederlandse televisie. In deze laatste blog delen we leuke wist-je-datjes over ons reclame-icoon – met veel dank aan Louise Geesink, dochter van bedenker Joop Geesink, voor het delen van haar kennis en verhalen.

Wil je de eerste twee blogs ook nog lezen? In de eerste blog doken we de geschiedenis in met Loeki's debuut. Het tweede blog stond in het teken van de making-of van Loeki de Leeuw

Asjemenou!

In de eerste jaren werden de Loeki-filmpjes summier van geluid(seffecten) voorzien en ook Loeki zelf bleef stil. Joop Geesink vond het later toch wel wenselijk dat het leeuwtje iets kon gaan zeggen. Maar wat dan? In vier seconden kan er geen hele zin uitgesproken worden, dus werd er gekozen voor korte kreetjes en ‘mompels’. Loeki is wat onhandig en in vele gevallen zeer verbaasd over de afloop van zijn eigen acties – zo kwam Geesink op de toepasselijke reactie ‘Asjemenou’.

Le petit lion

Wist je dat Loeki in Frankrijk eenzelfde rol heeft vervuld als op de Nederlandse televisie? Op de Franse nationale zender TF1 was ‘le petit lion’ ruim 10 jaar te zien. Asjemenou werd verbastert tot ‘a-chou-me-nou’ en omarmd door de Fransen. Als geste naar de Fransozen sprak Loeki vanaf toen ook enkele Franse woordjes, zoals ‘voila’ en ‘allez’.

Loeki in Japan

Je hebt ze misschien al gezien: enkele nieuwe Loeki-filmpjes waarin Loeki sushi eet samen met eend Guusje. Die liefde voor sushi heeft een reden: in de jaren negentig maakte Loeki namelijk carrière in Japan. Bij Nagasaki ligt themapark ‘Huis ten Bosch’ – een replica van een Nederlands stadje – waar de eigenaren een typisch Nederlandse mascotte voor zochten. Drie keer raden wie dat is geworden! Loeki sierde menig uithangbord en servet, hij liep er rond, je kon met hem op de foto en zelfs vragen stellen aan robot Loeki (die in vloeiend Japans antwoord gaf).

Loeki drinkt bier. Of toch niet?

Ook reclame-iconen moeten zich aan bepaalde regels houden. Zijn grapjes mogen niet beledigend of grof zijn bijvoorbeeld. Loeki moet zich een beetje netjes en neutraal gedragen. Er komen zelden klachten binnen, maar eentje springt er wel uit.

Zo heeft Loeki ooit in een filmpje piano gespeeld, waar een glas bier bovenop stond. Dat leverde aardig wat brieven op van kijkers, die vonden dat dát echt niet kon: Loeki en alcohol. Ster nam de klacht serieus en heeft een nieuw filmpje – zonder bier – laten maken. Dat leverde opnieuw boze reacties op: wat een onzin, gun Loeki zijn biertje. Een bekend biermerk speelde hier slim op in met een paginagrote advertentie in kranten: ‘Wat maakt ’t uit, Loeki. Dan neem je er toch één na de uitzending.’

Ster Gouden Loeki

In 1995 reikt Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit – dé publieksprijs voor reclame. Loeki de Leeuw stond model voor de uit te reiken gouden prijs. In zijn hand heeft hij een lampje, inclusief lampenkap. Waarom? Het betrokken reclamebureau bedacht destijds dat een lampenkap een grappige knipoog zou zijn naar de reeds bestaande ‘Gouden Lamp’-prijs van de Art Directors Club Nederland.

En wist je dit al?

  • In de beginjaren duurden de filmpjes van Loeki negen seconden.
  • Inmiddels zijn er zo’n 7.500 filmpjes gemaakt.
  • De Loden Leeuw is geen ‘familie’ van Loeki of de Ster Gouden Loeki.
  • Ter ere van Loeki zijn 50e verjaardag heeft de Koninklijke Nederlandse Munt een Loeki-herdenkingsmunt uitgegeven.
  • NPO Radio 2 dj’s Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn groot fans van Loeki. Met hun ‘bring-Loeki-back’-petitie haalden ze binnen een dag ruim 10.000 handtekeningen op.

Meer weten over Loeki de Leeuw? Ga dan naar ster.nl of lees dit artikel over het Asjemenou-effect: Loeki is namelijk niet alleen leuk voor de kijker, maar ook effectief voor organisaties die in een 'Loeki-blok' adverteren. 

Wil je meer informatie over de inkoopmogelijkheden bij Ster? Neem dan contact met ons op. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in