Overslaan en naar de inhoud gaan

Gastblog: Een klein gebaar kan het verschil maken

De commercial ‘Buurttuin’ uit de campagne Eén tegen eenzaamheid is genomineerd voor de felbegeerde Ster Gouden Loeki 2020.
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Buurttuin commercial
Buurttuin commercial

Eén tegen eenzaamheid is een actieprogramma waarmee het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de trend van eenzaamheid onder ouderen wil doorbreken.

Houd afstand, maar houd contact

‘Eenzaamheid’ is niet alleen vervelend en onbehaaglijk, de impact op iemands leven kan groot zijn. Zeker als het langdurig aanhoudt, leidt eenzaamheid tot gezondheidsrisico’s en minder meedoen in de samenleving. Het komt veel voor onder ouderen. En het is een probleem dat ook nog eens sterk is gegroeid door de coronacrisis. Ouderen blijven in deze tijd voornamelijk thuis en ontmoeten weinig mensen waardoor zij zich extra eenzaam kunnen voelen.

Een klein gebaar kan het verschil maken

Maar hoe pak je dat aan? Hoe krijg je dit probleem onder de aandacht van het grote publiek? En hoe zorg je ervoor dat familieleden, kennissen, buren en oud-collega’s van eenzame ouderen die eenzaamheid doorbreken? Op basis van gedragswetenschap ontwikkelde Open Now een strategie om de gedragingen van genoemde (doel-)groepen te veranderen. De beste manier was, in dit geval, om het verschil tussen ‘niets doen’ en ‘iets doen’ te laten zien. In een TV-commercial? Zie je het voor je? Wij eerst ook niet. Totdat creatie met het idee kwam van het split-screen. Bekend van de wasmiddelenreclame van vroeger. Met links het originele - en rechts het gekrompen truitje. In ons geval zie je links en rechts precies hetzelfde. Precies dezelfde situatie, dezelfde personen, dezelfde actie. Pas als er rechts een klein gebaar wordt gemaakt, ontstaat er een wereld van verschil. We tonen dus het positieve gevoel dat men bij een klein gebaar ervaart, de waardering van de eenzame persoon en de sociale waardering voor het helpen van een eenzame andere.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Stem nu voor Eén tegen eenzaamheid

Zo stimuleren we het gedrag om iets kleins voor iemand te doen. En het werkt. Dus wat wil je nog meer?! Nou, een Gouden Loeki. Want zeker op het moment dat we niet zomaar samen kunnen zijn, moeten we naar elkaar om blijven kijken. En nog meer aandacht zien te krijgen voor het probleem eenzaamheid. Met nog meer initiatieven als gevolg. Daar doen we het voor. Dus maak het verschil, maak een klein gebaar. Stem op TV-commercial ‘Buurttuin’.

Stemmen kan tot 23 februari. En iemands eenzaamheid doorbreken? Dat kunnen we allemaal, elke dag!

Afzender: Open Now, in samenwerking met DOT (coalitie van D&B, Open Now en TBWA)

Heb jij al gestemd?

Tot en met 23 februari kan je stemmen op jouw favoriete commercial! Wie moet er van jou met de felbegeerde prijs vandoor? Breng nu jouw stem uit via www.stergoudenloeki.nl of door te bellen naar 0909-8860. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt op 3 maart bekend gemaakt tijdens een feestelijke uitzending van Omroep Max om 21:35u op NPO 1.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in