WPG Uitgevers boekte in 2019 een nettowinst van 6,5 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan de verkoop van Voetbal Interational (VI) aan Digital Enterprises. Volgens het recent verschenen jaarverslag van de uitgever leverde die verkoop zo’n 6 miljoen euro op. In 2018 was de winst 3,1 miljoen euro.
Zorgelijk is de ontwikkeling van zowel het bedrijfsresultaat als de operationele kasstroom, die allebei fors daalden. Het bedrijfsresultaat ging van 4,8 miljoen naar 728.000 euro. De operationele kasstroom ging van 6,8 miljoen euro in 2018 naar 1,5 miljoen euro in de min.
De omzet daalde eveneens, met 8 procent naar ruim 96 miljoen euro.
Vooruitzichten niet gunstig
De vooruitzichten voor dit jaar voor WPG Media zijn niet positief. Door de coronacrisis is de toch al moeilijke printadvertentiemarkt nog verder verzwakt. Daarnaast is de boekenmarkt waarvan WPG het voor een groot deel moet hebben en die in 2019 nog pluste, vrijwel tot stilstand gekomen. Volgens cijfers van CPNB en KVB Boekwerk, in samenwerking met GfK maakte de sterke online verkoop het verlies bij de fysieke winkels niet goed. De totale markt kwam in juni uit op -1 procent, ofwel -1,0 miljoen euro.
Minder magazinetitels
WPG Uitgevers wil transformeren van een traditionele magazine- en boekenuitgever naar een multimediabedrijf en investeert daar ook in. Daarnaast heeft WPG de afgelopen jaren flink gesneden in met name de magazinetak, die door dalende oplages en dito advertentieopbrengsten steeds minder rendabel is.
In 2018 werden Runner’s World en Bicycling al aan Hearst Netherlands verkocht, vorig jaar was er de intern omstreden verkoop van VI en de reorganisatie bij vlaggenschip Vrij Nederland, die eveneens op veel kritiek kon rekenen.
Bezuinigingen waren er ook op de salesafdeling van de magazines. De sales werd volledig uitbesteed aan Value Zipper. Het totale aantal fte binnen WPG Uitgevers daalde in 2019 van 401 naar 335.
Oplages
WPG Media heeft nog vier magazinetitels over. Alle vier hadden ze in 2019 volgens de laatste cijfers van NOM (totaal betaalde gerichte oplage) in vergelijking met het jaar ervoor te kampen met dalende printoplages. Happinez ging van 123.624 naar 108.424, Psychologie Magazine daalde van 68.771 naar 59.718 en Yoga Magazine van 36.758 naar 31.270.
Zorgelijk is de blijvende daling bij Vrij Nederland, dat vorig jaar onder de 20.000 exemplaren zakte in oplage: van 20.082 naar 17.781. Er zijn vorig jaar gesprekken gevoerd over een eventuele verkoop van Vrij Nederland. WPG ceo Patrick Swart ontkende toen dat er over verkoop van VN gesproken was en noemde het opiniemagazine ‘de raison d'être van WPG Uitgevers’.