Data-analyse en de komst van nieuwe technologieen hebben de manier van werken en de manier waarop bureaus worden gebriefd grondig veranderd, vinden Nathalie Lam (head of global sponsorships Philips) en Mary Hoogerbrugge (oprichter De Positioneerders). Zij gingen in gesprek voor de nieuwe video-serie New Creativity van IAB Nederland en Adformatie. Hierin gaan we op zoek naar hoe de werelden van creatie, data en techniek samenkomen.
Lam zegt: 'De bewustwording van data gecombineerd met de technieken maken dat je heel vroeg moet nadenken over hoe je het gaat uitwerken. De executie, hoe je het gaat implementeren en wat je ervoor nodig hebt. Het is niet de traditionele wijze dat maar een basisconcept hebt en maar een aantal assets die je dan ontwikkelt, maar je dat je echt goed nadenkt over de hele doorvertaling. Ik zie het als een matrixconcept dat je gaat doorvertalen naar al die platforms, doelgroepen of persona’s.'
Het vraagt veel meer van opdrachtgevers dan vroeger, zeker als ze samenwerken met meerdere bureaus, stelt Hoogerbrugge vast. Een helicopterview is noodzakelijk. 'Het is het goed specifiek maken voor al die doelgroepen en individuen. Dat is misschien niet ingewikkeld, maar het is wel een puzzel.'
Hoogerbrugge heeft het idee dat dit meer dan eens ten koste gaat van het creatieproces. 'Opdrachtgevers verliezen zich daardoor ook wel heel erg in die uitvoering en soms heb ik wel eens het idee dat dit ten koste gaat van de ideeenontwikkeling aan de voorkant.'
In aflevering 2 - donderdag 27 juni live - gaan Reinier Steures (Natwerk) en Rens Verweij (Dept) in gesprek over de Debrief. Discussieer onder dit bericht mee over hoe het vak verandert en hoe opdrachtgevers en bureaus geholpen kunnen worden om optimaal samen te werken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!