Wie is er klaar voor een spannend nieuw ‘radio halfjaar’?

Nu de veiling van de FM-frequenties is afgesloten, maakt Evert Bronkhorst de balans op. Hoe zien de komende maanden in radioland eruit?

Veel rumoer in radioland nu de veiling van de FM-frequenties is afgesloten. Winnaars, verliezers, wijzigingen in frequenties voor zenders, nieuw geluid op de FM; het wordt een boeiend tweede halfjaar.

Daarom is het extra interessant om te kijken wat het vertrekpunt is van de zenders. Inmiddels zijn de luistercijfers van het gehele eerste halfjaar binnen, dus een mooi moment om over deze periode het net op te halen.

Natuurlijk is er het nieuwe luisteronderzoek, dus resultaten uit 2023 kunnen niet 1-op-1 vergeleken worden met 2022. Daarnaast wordt er nog steeds gewerkt aan een aantal verbeterslagen in de steekproefsamenstelling, wat meer doelgroep-specifieke zenders lijken hier last van gehad te hebben.

We kiezen bewust voor een weergave op kalendermaand niveau. Op weekniveau zien we soms relatief een grote stijging of daling, op maandniveau zijn de schommelingen duidelijk beperkter maar er is wel een patroon zichtbaar.

Ontwikkelingen op maandniveau HJ1 2023

We hebben de zenderaandelen op maandniveau naast elkaar gezet van de grootste vijf commerciële zenders én hun publieke concurrent (NPO Radio2) bij de brede commerciële doelgroep 25-54 jaar.

radio evert
Ontwikkelingen op maandniveau

Conclusies en bevindingen

  • Qmusic is de grote winnaar, met name door de ‘foute’ juni maand.
  • NPO Radio 2 is en blijft heel stabiel, lijkt het minste last te hebben van activiteiten van de concurrentie.
  • Radio10 kan het hoge niveau van de eerste vier maanden van het jaar niet vasthouden.
  • Na het dieptepunt in april heeft Radio538 de weg omhoog gevonden. Juni was een goede maand, met name dankzij de nieuwe ochtendshow (die qua sfeer heel sterk lijkt op het succesnummer ‘Evers staat op’). Onbegrijpelijk alleen dat na de succesvolle lancering men nu vier weken op vakantie is; mag je medio augustus opnieuw beginnen met opbouwen.
  • Radio Veronica lijkt last te hebben van het vertrek van het ochtendshow-team naar Radio 538.

Gevolg voor het nieuwe landschap na de veiling

Vanaf 1 september krijgen we een ander FM-landschap. De verdeling naar exploitanten is bekend maar de exacte invulling van zenders per frequentie is formeel (op het moment van schrijven) nog niet bevestigd door DPG en Talpa.

Het lijkt vrijwel zeker dat de tweede frequentie van DPG ingevuld gaat worden door Joe 70s & 80s. En daarmee wordt het spannend, want de FM frequentie waarop men gaat uitzenden is op dit moment in gebruik door Radio10 (Talpa). En Joe lijkt wel een grote concurrent van Radio10, men vist in (grotendeels) in dezelfde muziekvijver. 

Als Talpa besluit om Radio538 en SkyRadio op de huidige frequentie te handhaven, verhuist Radio10 naar de FM frequenties waar op dit moment Radio Veronica uitzendt. Dit is wel een minder groot en sterk FM pakket.

Kortom, neemt Talpa het risico dat Radio10 met een directe concurrent op hun huidige frequentie én een nieuwe, minder sterke FM frequentie substantieel luisteraars kan of gaat verliezen? Of gaat men wisselen? Dus Radio10 op de huidige frequentie van Sky Radio, waardoor die gaat verhuizen naar de huidige Veronica frequentie? SkyRadio is natuurlijk een veel goedkopere zender om te maken, maar op langere termijn zit er wellicht wel meer potentie in Radio10.

Benieuwd wanneer men de definitieve invulling bekend gaat maken!

Evert Bronkhorst, strategy director Abovo Media

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie