Welterusten meneer de marketeer (m/v)

Op het moment van schrijven van deze post is het verkiezingsnacht en over een paar uur is de ultieme marketingstrijd gestreden. Dan weten we wie de nieuwe Amerikaanse president wordt. (Als u dit leest is de uitslag waarschijnlijk al bekend.)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook in marketing-Nederland is die strijd afgelopen maanden veel beschreven. Op een aantal plekken is geschreven dat - als hij wint - Barack Obama de eerste 'internet'president zou zijn. Youtube, Facebook, LinkedIn, Twitter, gamevertising, et cetera, alles wat internet te bieden heeft zou door Obama optimaal zijn gebruikt. Internetpresident, ik weet het zo net nog niet.

Crossmediaal
Zeker, nieuwe media hebben een enorme stempel gedrukt op de verkiezingen. Maar daarnaast zijn oude media toch onmisbaar geweest: de TV debatten, zelfs TV-spots van een half uur (het einde van de 30 seconden spot, maar dan anders), de deur-tot-deur campagnes. Als je het al zou willen koppelen aan modern mediagebruik, dan zou je dus op zijn minst moeten zeggen dat het crossmediaal is.

Internetbeslisser
Wat hier en daar ook werd geschreven is dat Obama - omdat hij de mogelijkheden van internet zelf volop benut - betere beslissingen zou kunnen nemen met betrekking tot internetregelgeving. Is dat zo?

Allereerst mag ik hopen dat hij toch niet werkelijk zelf zijn tijd besteed aan zijn enorme online presence, daar heb je campagnemedewerkers voor denk ik dan. Bovendien zijn veel van de veelbekeken uitingen helemaal buiten het campagneteam om gemaakt. Dus dat zijn internetgebruik hem een betere internetbeslisser maakt betwijfel ik. Politieke kleur lijkt mij hier belangrijker.

Balkenende
Even een parrallel met de Nederlandse situatie. Bij de vorige verkiezingen streden Balkenende en Bos om het hoogste aantal vrienden in Hyves, als ik het goed heb won Balkenende nipt. Onze beste politieke internetter dus?

Op de Thuiswinkel Update vertelde Ed Nijpels (voorzitter van Thuiswinkel.org, maar natuurlijk met sterke roots in politiek Den Haag) dat hij een adviseur van Balkenende vertelde over de enorme omzetten die met thuiswinkelen worden gemaakt. Meteen kwam het verzoek of Nijpels heel snel eens langs wilde komen om iets over die ontwikkelingen te vertellen. Want van die ontwikkeling wist hij - en dus waarschijnlijk Balkenende - niets.

Conclusie
Mijn conclusie: ik blijf vannacht wakker voor de ontknoping van deze indrukwekkende marketingcampagne. Maar marketeers, weest gerust, de uitslag gaat ons dagelijks werk waarschijnlijk niet beinvloeden. Dus morgennacht kunnen we gewoon weer rustig slapen.

Welterusten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie