Wegener Dagbladen test samen met Philips Research hoe nieuwe, digitale versies van het papieren dagblad worden gewaardeerd.
Wegener wil daarmee inzicht krijgen in de rol die nieuwe technologieën spelen bij nieuwsconsumptie in de toekomst.
Naast toekomstige nieuwsdragers worden bestaande media zoals krant, tv, pc, mobiele telefoon en PDA getest. 'Nieuwe technologieën maken het mogelijk om de krant op een volstrekt andere wijze te consumeren', aldus Henk van der Zee, directeur van het Brabants Dagblad.
'Het lezen van de huidige papieren krant lijkt nauwelijks te veranderen, maar de vraag is welke dragers in de toekomst gebruikt gaan worden om nieuws te consumeren'.
Van der Zee, die samen met collega-uitgever De Twentsche Courant Tubantia, de nieuwe technieken laat onderzoeken, ziet een belangrijke technologische trend in het 'elektronische papier' dat in ontwikkeling is bij onder andere iRex Technologies (een spinoff van Philips Electronics).
Elektronische kranten, zoals de iLiad van iRex Technologies, worden getest in het HomeLab van Philips Research op de Philips Research.
Het HomeLab is een volledig ingericht huis waarin met behulp van camera's consumenten in een 'natuurlijke' omgeving worden gevolgd in hun omgang met nieuwe technologieën.
De iLiad is een nieuw product waarop de gebruiker kan lezen als op papier, maar dan met digitale (interactieve) tekst. Het is mobiel, kan buiten in het zonlicht goed gelezen worden en verbruikt zo weinig stroom dat het apparaat meer dan een week kan werken zonder dat het opgeladen wordt. De iLiad heeft het formaat van een A5-je en weegt minder dan 400 gram.
Het apparaat is ook geschikt om op te schrijven en tekst kan als een document opgeslagen worden. Het apparaat wordt in april door iRex Technologies op de markt gebracht. Daarnaast wordt een eigen toekomstvisie op de digitale krant getest ? de zogenoemde bladerbare downloadbare krant ? naar een idee van Henk van der Zee.
Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de manier waarop nieuws, inhoud, timing en medium het best gepresenteerd kunnen worden aan verschillende leden van een gezin en jongeren in het bijzonder.
De proefgezinnen zijn lezers van het Brabants Dagblad. Er worden steeds twee scenario's (typische thuissituaties) nagespeeld: De huidige en de toekomstige situatie, waarbij het mediagebruik in een 'normale thuissetting' wordt nagebootst. Deze tests vinden plaats in het HomeLab. De sessies worden opgenomen op video en geanalyseerd. Een team van gedrags-, belevings-, marketing- en productspecialisten begeleidt het onderzoek en observeert en analyseert de resultaten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!