Gedragen door nieuws en sport
Als we naar de verdeling over de week kijken, dan zien we dat op zondag pagina’s met eredivisievoetbal dominant zijn: pagina 818. Als we kijken naar gebruik door de dag dan verschilt dit van pagina tot pagina. Dit levert soms leuke inzichten op:
- De televisieprogrammering van Nederland 1, 2 en 3 wordt voordat de avond begint bovengemiddeld geraadpleegd. Maar ook in het middaguur kijken mensen bovengemiddeld wat er ’s avonds op TV komt. Blijkbaar zijn mensen ’s middags al plannen aan het maken voor de avond.
- Verkeersinformatie wordt natuurlijk tijdens de ochtend- en avondspits opgevraagd. Maar ook hier ligt ook een kleine piek rond de lunch; voor mensen die tijdens het middaguur de weg opgaan?
Feiten, geen emotie
Teletekst is ongeschikt voor het overbrengen van emotie. Het beeld ontbreekt natuurlijk. Dit zie je goed aan de gebruikscijfers. Een voorbeeld: op dinsdag 18 februari won Jorrit Bergsma goud op de 10 kilometer schaatsen in Sotsji. In de cijfers van de NOS-app en de NOS websites zagen wij enorme pieken die dag. Net als op TV natuurlijk. Voor de NOS Teletekst app was dinsdag 18 februari een dag als alle dagen, in statistieken niet te onderscheiden van andere dinsdagen.
Het geheim van de chef?
Toen ik de cijfers van NOS Teletekst voor het eerst inzag vroeg ik me af: hoe is het mogelijk dat dit online overeind blijft? met de rijke alternatieven die er inmiddels zijn? Mensen zijn al lang aan NOS Teletekst gewend, de vorm, de kwaliteit. Dat is natuurlijk ontzettend belangrijk. Maar het is niet genoeg.
Ik zie inmiddels nog twee grote andere voordelen:
- Snelheid. Een Teletekst pagina is 1 Kilobyte groot. Er is geen nieuwsmedium wat je sneller online informeert.
- De beperkingen. NOS Teletekst is beperkt door het medium. Dit dwingt tot keuzes maken. Hierdoor gaat inhoud verloren, maar de voorspelbaarheid die terugkomt biedt gebruikers comfort. Je weet exact wat er komt als je NOS Teletekst start.
Beperkingen zijn de formule voor succes
Volgens Andrew Chen vormen beperkingen in media de basis van huidige succesnummers als Twitter (140 karakters), Vine (6 seconden), maar denk ook aan Dribbble en Snapchat. NOS Teletekst biedt, in tegenstelling tot deze voorbeelden, niet de mogelijkheid zelf content te creëren, maar ik geloof dat ook hier de beperkingen de kracht zijn geworden.
Mijn take-away is dan ook: denk eens na over beperkingen en ritme, in plaats van ruimte nemen op een site of in een app gewoon omdat het er is (of zelfs omdat je het nodig hebt!).
De toekomst
Hoe ziet de toekomst van de NOS Teletekst-apps eruit? De apps zijn kortgeleden geoptimaliseerd voor tablets. Op langere termijn willen we het delen van pagina’s simpeler maken. Verder moet NOS Teletekst vooral blijven doen wat het doet: hypersnel feiten presenteren!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!