Magazine Vrij Nederland (VN) brengt zijn nieuwe abonnementsvorm onder de aandacht met reclame in dagbladen en arthousebioscopen. Het draait om een abonnement waarbij je dagelijks een achtergrondartikel ontvangt via Whatsapp of e-mail.
De campagneslogan en het nieuwe motto van VN is ‘lees minder, blijf vrij van geest’. Wie minder onzin leest heeft meer tijd om zelf na te denken, aldus VN.
De campagne is bedacht door bureau Havas Lemz en gebaseerd op het inzicht dat we lijden aan 'information overload'. Brandmanager Hans van den Brink van Vrij Nederland vertelt waarom die gedachte past bij VN:
Nog even wennen
Van den Brink benadrukt dat het geen grote campagne is. 'Het zal je niet verbazen dat het budget niet zo groot is. Bovendien is het nog even wennen aan de nieuwe propositie. Daarom zetten we het voorzichtig in de markt.'
Stilteruimte
De campagne bestaat uit bioscoopreclame (hierboven) en advertenties in dagbladen, op social media en via e-mails. Verder plaatste Havas een ‘Vrij Nederland Stilte Cabine’ in Amsterdam: een donkere cabine met daarin een iPad waarin bezoekers "in stilte en zonder ruis" een artikel konden lezen. Het resultaat zie je hieronder.
Het nieuwe VN
Eind februari presenteerde hoofdredacteur Ward Wijndelts 'het nieuwe VN', een jaar nadat het magazine overging van weekblad naar maandblad. Hij vertelde toen dat VN nog verlies lijdt maar binnen drie jaar quitte hoopt te spelen dankzij een nieuwe formule: een online abbonement voor 6,99 euro per maand. Je krijgt dan toegang tot alle content op de site en dagelijks één artikel toegestuurd via Whatsapp of e-mail.
Het maandblad blijft ook bestaan. Dat wordt samengesteld uit de beste van de 30 (of 31) artikelen van de afgelopen maand en kost twaalf euro.
Lange leestijd
Volgens Van den Brink is het blad ook nog interessant voor de abonnees die de verhalen via Whatsapp ontvingen. 'Je mist vast wel eens een digitaal stuk. Bovendien worden de artikelen niet een-op-een doorgeplaatst, we kunnen in print bijvoorbeeld meer uitpakken met beeld. Verder hebben print en online een ander gebruiksmoment: een magazine lees je lekker in je vrije tijd, een online stuk vaak onderweg of op het werk.'
In totaal heeft VN op dit moment 15.000 abonnees. Zo'n 1000 van hen maken al gebruik van de nieuwe service. Van den Brink: 'De eerste resultaten zijn veelbelovend. Lange artikelen op mobiel worden echt uitgelezen, soms is de leestijd wel 15 minuten. En verder heeft VN.nl sinds de herstijling meer bezoekers.'