Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken laat nieuwe doelgroepen kennismaken met cider

Bureau Cloudfactory maakte de wereldwijde campagne

Moederbedrijf Heineken wil cidermerk Strongbow (sinds 2008 eigendom van de brouwer) introduceren in landen waar niet of nauwelijks cider gedronken wordt. Dat doet het merk met een campagne in 25 landen.

related partner content for mobile comes here

Geen idee wat cider is

'Internationaal cider-directeur' Sharon Walsch vertelt het Britse magazine Campaign: 'De grootste uitdaging is dat de meeste mensen in deze landen geen idee hebben wat cider is.'

De marketingactie moet dus niet alleen het merk onder de aandacht brengen, maar ook uitleggen waar de drank van gemaakt is en bij welke gelegenheden je het drinkt.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Appels en boomgaarden

Het is een grote campagne met tv-spots, bioscoopreclame, buitenreclame en online video. In de splitscreen-beelden zie je vrienden die gezellig cider drinken naast beelden van appels en boomgaarden.

Heineken richt zich op landen waar het drankje al enigszins bekend is (denk aan de Verenigde Staten) maar ook op bijvoorbeeld Mexico, Nigeria en Vietnam, waar ze helemaal geen cider kennen. Een andere lastige doelgroep waar Heineken de campagne uitzendt zijn de zogenoemde 'old world cider'-markten, zoals Frankrijk en Spanje. In deze landen kennen ze cider wel, maar zijn het drankje en de cultuur eromheen heel anders dan in Engeland.

Geen mixdrankje

Walsch vindt het heel belangrijk om te vertellen over de herkomst van cider. 'We willen niet dat mensen denken dat het gaat om een soort laag-alcoholisch mixdrankje. Daarom is het belangrijk om de appel centraal te zetten en boomgaarden te laten zien.'

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Tv staat centraal

Bij de campagne horen online advertenties en reclame via Facebook, maar tv-reclame speelt de grootste rol. Commercials zijn volgens Walsch onmisbaar als je een compleet nieuw product wilt introduceren. Die uitspraak is opvallend, want vorig jaar liet Nourdin Rejeb (global manager digital) weten dat Heineken van plan is om in sommige landen meer dan de helft van het budget te gebruiken voor digitale reclame. Google en Facebook zouden dé nieuwe manier zijn om de massa te bereiken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in