Vodafone Nederland heeft vandaag aangekondigd dat het WK voetbal ook in beeld op het mobieltje te volgen zal zijn.
De operator brengt hoogtepunten en samenvattingen. Samen met reportages van René van der Gijp en Wim Kieft, is het pakket te krijgen voor 5 euro.
Daarmee kan de ontvanger alles bekijken tot na het WK. Integrale wedstrijden zullen niet op het mobiel te krijgen zijn.
In de licentie van Vodafone zitten alleen doelpunten en samenvattingen. Met de KNVB en SBS6 is ook afgesproken dat de oefenwedstijden van oranje deel uitmaken van het pakket. Deze wedstrijden zullen wel integraal te zien zijn.
Op een druk bezochte persbijeenkomst in de Amsterdam Arena liet marketing directeur Harry Odenhoven zien hoezeer mobiele tv een vlucht moet gaan nemen met het nieuwe aanbod. Vodafone heeft sinds november '04 tv op het mobiel in het pakket. Van alle abonnementen die Vodafone verkoopt bevat op dit moment eenderde mobiele tv.
De gemiddelde abonnee kijkt zo'n drie minuten tv per dag op zijn mobiel. Odenhoven: 'Dat is niet zo lang, maar ze zappen ook niet.'
Nieuws scoort het best. Het tarief varieert van 0,25 euro per 10 minuten voor nieuws tot 2 euro voor 10 minuten porno. Er komen geen datakosten bij. De meeste mensen kijken tv op hun mobiel rond lunchtijd en tussen elf en twaalf uur 's avonds.
Wereldwijd heeft Vodafone sinds het begin 10 miljoen 'mobiele tv's' verkocht. Het bleef vanochtend in het ongewisse of daarmee de doelstellingen gehaald worden. Odenhoven zegt er ook niets over, maar dat Nederland voorop loopt met deze dienst is zeker niet het geval. Landen als Engeland, Frankrijk, Duitsland en Italië zijn verder. In Nederland doet T-Mobile nog helemaal niets met mobiele tv en ook KPN laat het vooralsnog afweten.
Het WK voetbal in Duitsland moet voor Vodafone Nederland nu een belangrijke aanjager gaan vormen. Vodafone heeft voor Nederland de exclusieve mobiele tv-rechten gekocht.
Opmerkelijk is dat gewone radio en tv sneller zal zijn dan het mobiele tv-verslag van een wedstrijd. Het kost een paar minuten om een goede samenvatting geschikt voor mobiele tv-uitzending te maken, zegt Odenhoven, dus je krijgt de doelpunten nooit echt helemaal live te zien.
Odenhoven zegt dat Vodafone ook gaat proberen om mensen hun eigen filmpjes te laten maken rond het WK. 'We gaan klanten uitnodigen om dat te doen', zegt hij. 'Mensen kunnen filmpjes insturen rond vragen als: "Ik heb de volgende tip voor Marco..." En: "Als mijn man voetbal kijkt, dan ga ik..." Een selectie van die thuisvlijt zal te zien zijn op het mobiele WK tv-kanaal en op internet.'
Deze week zullen de eerste tv-commercials uitgezonden worden die iedereen rijp moeten maken voor WK-voetbal op het mobieltje. De films draaien om Van der Gijp en Kieft.
Advertenties van anderen zullen er niet zijn in dit WK-pakket, zegt Odenhoven. Daarvoor is het nog te vroeg. 'Er is meer onderzoek nodig naar het kijkgedrag van mensen voordat we die ruimte kunnen verkopen. En er is ook meer standaardisatie nodig van advertentieformaten.'
Vooralsnog ontbreekt ook de massa om adverteerders over de streep te trekken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!