Viaplay streept miljoenenschuld weg: 'Noodzakelijk om het bedrijf te laten overleven'

De Formule 1-zender meldt in het derde kwartaal wel meer verdiend te hebben aan zijn abonnees.

Bron: Viaplay

Streamingdienst Viaplay, bekend van de Formule 1-uitzendingen in Nederland, heeft een akkoord bereikt over de kwijtschelding van een deel van de schulden. Ook haalt het bedrijf omgerekend 350 miljoen euro op met de uitgifte van nieuwe aandelen. Viaplay kwam dit jaar in financiële moeilijkheden na grote verliezen en kondigde aan zich uit veel landen terug te trekken.

Nieuwe aandelen uitgeven

Het bedrijf maakt na onderhandelingen met schuldeisers en aandeelhouders bekend 2 miljard Zweedse kroon (175 miljoen euro) aan leningen af te schrijven. Daarvan wordt 500 miljoen kroon omgezet in aandelen in het entertainmentbedrijf. Viaplay laat ook weten nieuwe afspraken te hebben gemaakt over 14,6 miljard kroon aan uitstaande schulden, bijvoorbeeld door de betaaltermijn te verlengen.

Daarnaast versterkt het Scandinavische entertainmentbedrijf de eigen balans door 4 miljard kroon (350 miljoen euro) aan nieuwe aandelen uit te geven. Die nieuwe stukken gaan naar bestaande aandeelhouders, zoals Canal+ en het Tsjechische investeringsbedrijf PPF.

'Noodzakelijk om te overleven'

De verliezen van Viaplay liepen tussen januari en eind september op tot 6,9 miljard kroon. Om kosten te besparen kondigde het streamingbedrijf het vertrek aan uit bijna alle internationale markten, behalve Nederland en de Scandinavische landen. De biedingen van mogelijke kopers van Viaplay-activiteiten in Polen, de Baltische staten en het Verenigd Koninkrijk vielen daarna tegen. Daarom verwachtte het bedrijf nog meer geld te verliezen en waren ingrijpende maatregelen nodig om te blijven voortbestaan.

Het beursgenoteerde Viaplay zou eigenlijk eerder deze week al met een update komen, maar stelde de publicatie uit. Interim-voorzitter Simon Duffy noemt het pakket aan maatregelen "noodzakelijk om het bedrijf te laten overleven". "Helaas is dit ook de erkenning dat te veel eerdere investeringen van de groep niet de resultaten hebben afgeworpen die we hadden voorzien, omdat enkele businesscases waarop ze steunden te optimistisch bleken", zegt hij.

Omzet per abonnee stijgt

Viaplay meldt in het derde kwartaal vooruitgang te hebben geboekt op zijn belangrijkste markten, waar de opbrengsten per abonnee stegen. In Nederland sloot het bedrijf ook een nieuwe deal met de Formule 1, waardoor abonnees in 2024 ook de streamingdienst F1 TV Pro kunnen gebruiken.

Viaplay zendt in Nederland ook dartwedstrijden en Duits voetbal uit. Het afgelopen jaar schrapte de streamer veel banen, onder andere in Nederland. Plannen om eigen, Nederlandse programma's te maken kwamen nooit van de grond.

(Bron: ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie