Overslaan en naar de inhoud gaan

Viaplay stoot Nederland niet af, maar verlies Formule 1-uitzendrechten kan dat veranderen

De streamingdienst schrapt wel zijn Nederlandse contentplannen, wat problemen kan opleveren onder nieuwe Nederlandse wetgeving.
Viaplay
© Bron: Viaplay
Viaplay
© Bron: Viaplay

Streamingdienst Viaplay blijft ondanks een ingrijpende reorganisatie actief in Nederland, maar schrapt wel zijn plannen om eigen Nederlandse content te ontwikkelen. Een besluit dat problemen kan opleveren onder nieuwe Nederlandse wetgeving die buitenlandse streamingdiensten verplicht om zo'n vijf procent van hun omzet te investeren in Nederlandse producties. De toekomst van Viaplay in Nederland is overigens niet in beton gegoten. De nieuwe topman zegt tegen Totaaltv dat de situatie 'anders' wordt mocht Viaplay de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 vanaf 2025 verliezen.

related partner content for mobile comes here

Viaplay trap op de rem

Viaplay trapte een paar weken terug noodgedwongen hard op de rem. Het verdienmodel - kijkbare sports en entertainment verkopen via abonnementen - blijkt in veel landen minder goed te werken dan vooraf gehoopt. Het bedrijf moet ingrijpen om een ergere financiële situatie te voorkomen, maar zag zijn beurswaarde kelderen en de ceo vertrekken. De nieuwe topman heeft besloten dat Viaplay zich gaat focussen op de Scandinavische landen en Nederland, wat impliceert dat de streamingdienst vertrekt uit landen als de Verenigde Staten en het Vereningd Koninkrijk. 

Ook moet een kwart van het personeel vertrekken en gaan verschillende plannen de prullenbak in. Die plannen raken ook Nederland. Viaplay wil niet meer investeren in de productie van verschillende eigen, eerder aangekondigde Nederlandse videotitels. Wat dat voor die titels betekent, is nog niet duidelijk.

Formule 1 is erg belangrijk

Viaplay is sinds het voorjaar van 2022 actief in Nederland en hier nog verliesgevend. Dat de streamingdienst niet uit Nederland vertrekt, lijkt te komen omdat het een relatief hoog aantal abonnees heeft en de lokale uitzendrechten op Formule tot en met 2024 in handen heeft. 

Het bieden voor de Nederlandse Formule 1-uitzendrechten voor 2025 en later begint deze zomer. De grote vraag is of Viaplay opnieuw het hoogste bod kan doen om de uitzendrechten te behouden. Zonder die uitzendrechten verliest de dienst Max Verstappen en zijn Formule 1-races als kijkcijferkanon, wat ongetwijfeld impact zal hebben op het abonneebestand. 

De nieuwe topman van Viaplay weet dat ook. Op de vraag van Totaaltv of Viaplay uit Nederland vertrekt als het de Formule 1-uitzendrechten verliest, komt geen eenduiding antwoord. De topman zegt dat de situatie dan 'anders' wordt en er gekeken moet worden of er voldoende toekomstperspectief is voor de streamingdienst in Nederland.

Viaplay verloor in de afgelopen maanden Nederlandse klanten door zijn maandprijs te verhogen van veertien naar zestien euro. Daar lijkt het niet bij te blijven. In een toelichting op de financiële plannen meldt de nieuwe topman dat er jaarlijks een prijsverhoging komt. Met hoeveel euro is niet duidelijk.

Investeren in lokale content

De Tweede Kamer heeft in juni een wetsvoorstel aangenomen dat grote streamingdiensten verplicht om 4,5 procent van hun Nederlandse omzet te investeren in de productie van lokale videocontent. Een verplichting die ook voor Viaplay lijkt te gaan gelden. Dat zou geen probleem zijn omdat de streamingdienst aangaf met verschillende grote Nederlandse 'Originals' te komen. Die plannen zijn echter wegbezuinigd door de nieuwe topman. Het is de vraag wat Viaplay gaat doen als de Rijksoverheid in de toekomst op de deur klopt om de wet te benadrukken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in