De communicatie van Coolblue kenmerkt zich door grappenmakerij. PR- en communicatiemedewerkers gaan door het leven als praatjesmakers, oprichter en topman Pieter Zwart noemt zichzelf eindbaas, en als je de pakketjes wegbrengt heb je een baan als bezorgheld.
'In Je Moeder!”
Deze leukdoenerij wordt consequent doorgevoerd, of het nu een PR-stunt met Sinterklaas betreft of de blog van Coolblue. De redactiedaarvan selecteert er onder meer ‘De beste voor jou’, gaat op bezoek bij het distributiecentrum (Onze grote schuur) en doet uit de doeken waarom de vergaderkamers bij Coolblue ‘je moeder’ heten: “Waar zitten we zometeen?”- “In Je Moeder!”
Knusjes bij mams
Coolblue legt uit: ‘In 2016 hebben we de huiskamer van onze moeders nagebouwd. Lekker knus en vertrouwd. Lekker weer eventjes bij moeders thuiskomen. Zoals je wellicht begrijpt is deze vergaderkamer dé winnaar van de spraakverwarringen. “Joost, ik zit met 3 bouwvakkers in Je Moeder. Waar moet die lamp komen?”’
En wat heeft de naam 'Je Moeder voor een link met Coolblue? 'Nou. bij Coolblue zijn veel collega’s vrienden. En tegen je vrienden kun je best een grapje over ‘Je Moeder’ maken'.
Niet leuk
Dat humor persoonlijk is en natuurlijk ook zijn grenzen heeft, wordt ook duidelijk. Waar Coolblue over het algemeen veel likejes scoort met dit soort berichten, klinkt er nu ook kritiek en kunnen de praatjesmakers even aan de bak:
@Coolblue_NL met dit soort taal maak je jezelf niet aantrekkelijk als werkgever voor developers
— Hidde (@hdv) April 18, 2017
@Coolblue_NL wat puberaal :(
— Anneke Sinnema (@asinnema) April 18, 2017
@Coolblue_NL Moet dit vrouw onvriendelijke gedoe nou mij als developer gaan aanspreken? Ik werk liever voor clubs met een professionelere mentaliteit ?
— Robin vd Vleuten (@robinvdvleuten) April 18, 2017
@Coolblue_NL Jazeker, iets over met "tien bouwvakkers in je moeder zitten". Snap niet dat een leidingevende dit soort puberaliteiten promoot...
— Robin vd Vleuten (@robinvdvleuten) April 18, 2017
@Coolblue_NL @robinvdvleuten Ik denk dat men de intentie best snapt, maar het zou leuk zijn als jullie ook inzien waarom het minder gepast kan overkomen...
— Ariën Holthuizen ? (@ArdaXi) April 18, 2017
@Coolblue_NL @robinvdvleuten Alleen maakt de intentie niks uit. De ontvanger bepaalt hoe een boodschap binnen komt.
— Roy Tomeij (@roy) April 19, 2017
@Coolblue_NL @robinvdvleuten Dit is niet iets wat je kan wegwimpelen met dat het een grapje is!
— Frederique ? (@F_rederique) April 18, 2017
Coolblue kreeg ook steun:
@TimWachter @Coolblue_NL Zeker wel. Het zegt iets over de cultuur die er ergens op de werkvloer heerst.
— Robin vd Vleuten (@robinvdvleuten) April 19, 2017
@robinvdvleuten @Coolblue_NL Ik betwijfel het ten zeerste. Daarnaast is dit een prima manier om de zuurpruimen er tussen uit te filteren :)
— Tim Wachter (@TimWachter) April 19, 2017