Nu steekt Unilever de loftrompet over Aldi en Lidl, zo blijkt uit interviews die ceo Cescau had met een aantal kranten, zoals het FD.
Lidl opent circa acht winkels per week ergens in Europa. De Duitse prijsvechter is net als aartsrivaal Aldi druk bezig alle witte vlekken op de Europese landkaart in te kleuren.
De twee hebben samen een jaaromzet dicht in de buurt van euro 60 mrd. Op de wereldranglijst van grootste retailers is Aldi twaalfde.
De prijsvechters zijn in korte tijd onmisbaar geworden voor fabrikanten van massaproducten, zoals Unilever of Heineken.
Het is dan ook logisch dat Unilever-topman Patrick Cescau zaken wil doen met deze bedrijven. Dinsdag prees hij omstandig in het FD de aanpak van Aldi.
En dat terwijl Harry Brouwer onlangs nog zei dat Unilever voorzichtig zou omspringen met leveringen aan discounters.
Volgens het FD van vandaag kan de merkfabrikant geen kant meer op. Hij ziet de consumptieve bestedingen aan eten en drinken in Europa al enkele jaren dalen.
Bovendien is zijn jarenlange partner ontrouw gebleken. Supermarkten als Albert Heijn, Tesco of Auchan zetten groot in op eigen merken.
De andere merken zijn er alleen nog maar om het schap te complementeren.
'Die houding stimuleert de creativiteit van fabrikanten om zelf ook verder te kijken', zegt voorzitter Peter Bennemer van de FNLI in het FD.
Hij stelt dat meerdere fabrikanten de stap van Unilever willen volgen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!