Zo’n 3,5 miljard Facebook, Instagram en WhatsApp-gebruikers waren maandagavond zo’n zes uur lang onbereikbaar vanwege 'configuratie-aanpassingen' van de platforms.
Veel gebruikers zochten hun toevlucht tot Twitter, dat de inhaker van de avond had: 'hello literally everyone.' Goed voor inmiddels meer dan 3 miljoen likes en een enkele inhaak-inhakers van merken als McDonald's, Alexa en WhatsApp en Instagram zelf.
Ook Facebook zelf zag zich genoodzaakt de communicatie via het concurrerende platform te voeren:
KPN zag een verviervoudiging van het sms-verkeer tijdens de avond. Om 22 uur was de piek. Berichtendienst Signal, die zich voorstaat op betere privacy-instellingen dan de andere platforms, zag een grote toestroom en kreeg hierdoor ook al snel wat technische issues.
Ook op LinkedIn werd vrolijk over de sociale blackout gepost. Al doet directeur Marcel Molenaar alsof het een avond als iedere andere was: ‘Er zal geen data zijn voor die uurtjes.’
Creatief Jordi van de Bovenkamp toonde zijn netwerk even wat zijn Instagram-volgers normaal krijgen voorgeschoteld:
Instagram ligt er af dus dan maar even hier foto’s van m’n eten uploaden. #curry #bloemkool #zoeteaardappel #foodbloggert
Heineken was een van de weinige grote Nederlandse merken die direct reageerde met een door Boomerang Agency gemaakte post op Twitter:
Time for real connection
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!