Tv-reclamemarkt eerste halfjaar 2024 gedaald met 3,3 procent

Minder vraag naar lineaire tv-zendtijd, kijktijd daalt minder snel.

Foto: ANP

De tv-reclamemarkt is de eerste helft van dit jaar met 3,3 procent gedaald en komt uit op 426 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van Screenforce. De tv-marketingorganisatie verwacht dat de markt in 2024 tussen de 1 en 2 procent zal krimpen.

De tv-spotbestedingen daalden het eerste halfjaar met 4,1 procent en komen uit op € 374 miljoen. De non-spotbestedingen stegen met 2 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023 en komen uit op 52 miljoen euro.

Minder vraag naar lineaire tv-zendtijd
De daling van de spotbestedingen is te wijten aan het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen per 1 juli 2023 en aan een weifelende economie die geresulteerd heeft in een afnemende vraag naar zendtijd in een aantal branches.  Ook heeft de dalende kijktijd geleid tot een dalende vraag naar (lineaire) tv-zendtijd.

Kijktijd minder hard gedaald

De kijktijd naar de lineaire tv-zenders (live en uitgestelde lineaire kijktijd) daalt de eerste helft van 2024 met 1,5 procent naar 130 minuten per dag. Dat is een minder grote daling dan een jaar geleden. Toen was dat nog 7 procent en het jaar daarvoor 13 procent. Screenforce spreekt van een stabilisatie van de lineaire kijktijd voor de doelgroep 6+.

tv1-24

Hogere bestedingen online video

Ad Alliance, Talpa Network en Ster realiseerden een groter deel van de advertentieomzetten via hun online video platforms. Het aandeel in de eerste helft van dit jaar uit is gekomen op 6 procent van de totale video bestedingen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de eerste helft van 2016, de start van de rapportage over online video platforms. 

Tv versus online dagbereik
Advertentieplatform Channel Factory meldt afzonderlijk van Screenforce dat er ook groei zit in de bestedingen aan online video op specifiek YouTube. Tv versus online dagbereik is als volgt (volgens de GroupM Marktmonitor augustus: YouTube 37procent, Ad Alliance 0,5 procent, Talpa 1,7 procent, Ster 3,3 procent.

tv24-2

P&G grootste adverteerder

Retailers vormen de grootste branche met een bruto investering van 508 miljoen euro (+6%) en komen dan ook vaak terug in de top 25 adverteerders. Procter & Gamble is opnieuw de grootste adverteerder, met een plus van 21 miljoen bruto aan bestedingen. Ook Plus Retail heeft meer geïnvesteerd.

Michel van der Voort, directeur Screenforce: 'Natuurlijk vallen de bestedingen in de eerste helft van dit jaar ons tegen, en toch ben ik voorzichtig optimistisch over het gehele jaar. Na deze sportzomer zullen we over het derde kwartaal een mooie kijktijd kunnen rapporteren. Daar bovenop komt dat we vanaf het vierde kwartaal een like for like vergelijk maken met het nieuwe kijkonderzoek, dat in het vierde kwartaal van 2023 ook al operationeel was. Het zou kunnen dat we dan over dit jaar een stabiele lineaire kijktijd kunnen rapporteren. Tel daarbij op de positieve ontwikkeling van de tv-bestedingen in het lopende kwartaal plus de forse groei op het online domein, dan bestaat de kans dat we ook in de adverteerdersmarkt net met groene cijfers eindigen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie