De uitkomsten van het Media Browsing onderzoek zijn op 16 mei gepresenteerd door SPOT en Mediabrands Marketing Sciences. Met deze studie willen de bedrijven inzicht krijgen in het effect van mediacampagnes op het surfgedrag van consumenten. Daarvoor analyseerde onderzoeksbureau MarketResponse met behulp van software van Wakoopa bij 2.748 mensen drie maanden lang (september-november 2012) het effect van zestien multimediale campagnes op surfgedrag. Daarna beantwoordde elke respondent een vragenlijst over mediagebruik en productrelevantie.
Uit de studie blijkt dat tv-reclame en online display het zoekgedrag naar een bepaald product of merk het sterkst laten toenemen. Voor tv, dat ook het grootste bereik heeft, is dit 2,9 procent; voor online display 2,6 procent. Als in acht wordt genomen of iemand een campagne daadwerkelijk heeft gezien, zijn de percentages nog hoger (de pijltjes rechts in de tabel). Online display wint dan door het effect van retargeting.
De effectiviteit van campagnes verschilt volgens de onderzoekers per productcategorie, maar er wordt niet duidelijk gemaakt hoe dit verschil ligt. Bij vrouwen is het effect van print volgens deze studie groter dan bij mannen. Online display blijkt voor jongeren (20-34 jaar) het meest effectief, voor ouderen (35-60 jaar) is dit juist andersom. Mobiel zoekgedrag is volgens het onderzoek nog erg klein, maar is ook maar bij een kleine groep (n = 123) onderzocht.
Meer details van het onderzoek staan op de site van Spot.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!