Adverteerders doen er goed aan om hun tv-commercials (tvc) te ondertitelen. Ondertiteling maakt de reclame namelijk inclusiever én effectiever, meldt Screenforce op basis van onderzoeken van Ster en Ad Alliance.
Inclusiever
In Nederland wonen 1,5 miljoen mensen die slechthorend of doof zijn. Een ondertiteling maakt een tvc ook voor deze grote groep toegankelijk en vergroot zo de inclusiviteit van de reclameboodschap, melden Ster en Ad Alliance. Positieve neveneffecten zijn er voor het merkimago. Kijkers kunnen het merk als unieker, eerlijker en relevanter ervaren. Het is volgens de onderzoekers wel belangrijk om niet alleen de inhoud van het gesprek maar waar mogelijk ook audio-effecten, omgevingsgeluiden en de muziek van de tvc te ondertitelen. De ondertiteling kan ook prettig zijn voor mensen die tv kijken maar minder meekrijgen van het geluid, bijvoorbeeld omdat ze in een bar, wachtruimte of sportschool kijken. Met ondertiteling kun je zo meer mensen (goed) bereiken, luidt de conclusie.
Een tvc met ondertiteling is niet alleen inclusiever, maar commercieel ook interessanter. Ad Alliance meldt op basis van eigen onderzoek in 2022 dat commercials met ondertiteling beter scoren op waardering van de creatie, overdracht van de boodschap en een houding tegenover het merk. Zo vindt 86 procent van de mensen het (zeer) positief als merken hun reclames ondertitelen en zegt 50 procent van de mensen positiever over een merk te denken als zij hun reclames ondertitelen voor slechthorenden en doven. Ad Alliance heeft voor dit onderzoek samengewerkt met merkengigant Procter & Gamble, onder andere voor tv-commercials van Oral-B. De mythe dat ondertiteling afbreuk doet aan de beoordeling van een commercial en het merkimago, klopt volgens de partijen dus niet.
Verschillende methoden
Het ondertitelen van tv-commercials kan op verschillende manieren. Allereerst natuurlijk hard copy, dus direct in het beeld van de commercial. Voordelen hiervan zijn dat de ondertiteling qua tekst gegarandeerd voldoet aan de wensen van de adverteerder en ook qua beeld goed zichtbaar is, onderin beeld. Ad Alliance raadt deze manier daarom aan.
Bij Ster kan dit ook, maar dan moet je dat wel melden bij de organisatie om dubbele ondertiteling te voorkomen. Sinds 2020 ondertitelt Ster namelijk alle tv-spots via de NPO. Ster raadt adverteerders daarom aan om geen belangrijke informatie zoals prijsinformatie of logo helemaal onderaan in beeld te plaatsen, want op die plek komt de ondertiteling.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!