TV blijft dominant, smartphone rukt op

SKO publiceert de resultaten van het Moving Pictures 2012 onderzoek. Voornaamste conclusie: Het televisiescherm is dominant.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tablets en smartphones worden steeds vaker gebruikt voor het kijken naar audiovisuele (AV) content. Dat laatste is met name het gevolg van de groeiende penetratie van dit soort schermen.

De TV blijft het belangrijkste scherm. Per etmaal wordt 77% van alle minuten AV-content via het televisiescherm bekeken. Via computers wordt per etmaal 18% van alle videominuten bekeken. Voor smartphone en tablet liggen beide percentages op slechts 3%.

Steeds meer mensen kijken naar AV-content via smartphones en tablets. Van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder kijkt 38% wel eens via de smartphone naar audiovisueel materiaal. 24% zegt wel eens via een tablet te kijken. Dat laatste is een verdubbeling ten opzichte van 2011. Dit is vooral het gevolg van de groeiende penetratie van dit soort devices. Het percentage van het totale kijkvolume blijft bescheiden met 6% voor beide devices samen.

De bezitters van de onderzochte devicesoorten kijken met name naar televisiecontent. 89% van het totaal geconsumeerde audiovisueel materiaal bestaat uit televisiecontent en andere professionele content. Het gaat hierbij om live televisie, televisieprogramma’s die later worden teruggekeken, buitenlandse televisieprogramma’s, fragmenten van televisieprogramma’s en films, documentaries en series. In 2011 was dit percentage vergelijkbaar.

User generated content blijft het domein van de smartphone, met 59% van de totale kijktijd op het betreffende apparaat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie