Johnson & Johnson is dit jaar runner-up en Honda staat op nummer drie. De groene ranglijst van het merkenbureau is gebaseerd op zowel de publieke perceptie van duurzame merken als de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals door Deloitte gemeten voor dit onderzoek. Nissan (nr.21), H&M (nr.46) en UBS (nr.50) zijn dit jaar nieuw op de lijst, met H&M als enige modeketen binnen de top 50. De lijst wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk.
Net als vorig jaar veroveren twee Nederlandse merken een plaats op de Best Global Green Brands ranglijst; Philips (nr.31) en Shell (nr.34). Er zijn geen grote verschuivingen in de ranglijst te bespeuren. Verschil met de ranglijst van 2011 is volgens de onderzoekers wel dat Shell door mensen als duurzamer wordt gezien dan de werkelijke groene prestaties van het bedrijf. Hier bestaat een licht risico voor het merk", meent Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam. "Voor Philips geldt nog steeds dat perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestaties van het merk achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied. Deze zouden nog steeds een sterker relevant onderdeel van het merk gemaakt zouden kunnen worden."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!