In opdracht van www.MolBlog.nl, dat vandaag zijn nieuwe site presenteert, legde Metrixlab deze vraag voor aan ruim 400 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Gebruikers kunnen natuurlijk om verschillende redenen een website slecht vinden: zo kan het zijn de informatie niet gemakkelijk te vinden is, de website veel technische fouten bevat, de informatie onvolledig is of de paden van binnenkomst op de site tot het bereiken van het doel te veel obstakels bevatten.
Ruim 400 Nederlanders van achttien jaar en ouder hebben deelgenomen aan het onderzoek dat marktonderzoeksbureau MetrixLab heeft uitgevoerd om uit te zoeken wat zij slechte websites vinden. Deze groep mensen heeft de meest uiteenlopende websites genoemd, maar drie ervan werden duidelijk vaker genoemd dan andere: Telegraaf.nl, Hyves.nl en KPN.com. Zie hier de ranglijst:
Top 10 slechtste websites van Nederland
Het onderzoek heeft geleid tot een top 10 van slechtste websites van Nederland. Deze top 10 (op basis van het aantal keer dat een website genoemd is) ziet er als volgt uit:
TOP 10 Website
1 Telegraaf
2 Hyves
3 KPN
4 MSN
5 Startpagina
6 Marktplaats
7 Mediamarkt
8 Belastingdienst
9 Postbank
10 Rabobank
Naast entertainment en persoonlijke websites, zijn ook zakelijke websites als die van de Belastingdienst, Postbank en Rabobank genoemd.
‘Je zoekt je het heen en weer’
De respondenten is niet alleen gevraagd welke website(s) ze slecht vinden, maar ook waarom. Voor de meeste websites geldt dat de gebruikers ze onoverzichtelijk vinden. Het is lastig om de juiste informatie te vinden, door slechte navigatie en te veel tekst. Of, zoals een respondent het verwoordde: “Je zoekt je het heen en weer voor je gevonden hebt wat je zoekt!”
Een aantal andere redenen komt ook vaak terug. Zo zorgt een website die er lang over doet voordat informatie getoond wordt (lange laadtijd) voor veel irritatie. Maar ook veel reclame op een website, vooral als deze over de website heen valt, wordt niet gewaardeerd.
Opvallend is dat de meeste respondenten het vooral hebben over het functioneren van een website en minder over het uiterlijk. Als de vormgeving van de website wordt genoemd, komt dat omdat de vormgeving niet meer van deze tijd is.
Onderstaand worden de drie websites besproken die het vaakst zijn genoemd door de gebruikers; zowel vanuit de commentaren van de deelnemers aan het onderzoek als vanuit de visie van de usability experts.
Telegraaf.nl
De respondenten hebben over de Telegraaf.nl de volgende kanttekeningen gemaakt: te druk, chaotisch, meer een soort prikbord, vol, en onoverzichtelijk.
Bij de website van de Telegraaf valt het de usability experts van MetrixLab op dat gebruikers veel moeten scrollen op de homepage. Daarnaast is het niet altijd direct duidelijk wat redactionele content is en wat reclame. De website komt over als een collage van losse onderdelen.
Hyves.nl
Ondanks de enorme populariteit van deze profielensite, geven gebruikers de volgende feedback over deze website: onoverzichtelijk, vaak langzaam en heeft vaak technische problemen.
Hyves.nl is een website met veel gebruikers en veel mogelijkheden. Door deze vele mogelijkheden is het lastig om de juiste te vinden, zeker voor gebruikers die niet elke dag op Hyves zitten.
Hyves bevat een dubbel menu wanneer de gebruiker een profiel van iemand bekijkt. In deze menu’s heeft een aantal items dezelfde namen. Hierdoor zit de gebruiker snel op de verkeerde plek te zoeken voor een functionaliteit.
KPN.com
De nummer drie in de lijst, KPN.com, wordt door de respondenten omslachtig gevonden. Het is lastig om informatie te vinden en er moet veel geklikt worden voordat de juiste info er is volgens de respondenten.
Op KPN.com zijn veel bewegende onderdelen die de aandacht trekken, maar niet direct de vraag van de gebruiker oplossen. Daarnaast valt het submenu niet op waardoor het lastig is om informatie te vinden over bijvoorbeeld mobiele telefoonabonnementen. Het lijkt er op dat de verschillende onderdelen van de KPN website wel op gebruiksvriendelijkheid getest zijn, maar de weg er naar toe nog wel eens wordt vergeten.
Respondenten
Voor het onderzoek hebben de 410 respondenten uit het panel van MetrixLab (‘Opinionbar’) een korte online vragenlijst ingevuld. De respondenten variëren in leeftijd van 19 tot 70 jaar en bevinden zich voor een groot deel in de leeftijdsgroep 22 tot 50 jaar (82%).
Verschillen tussen respondenten
Veel verschillen zijn er niet tussen mannen en vrouwen. Wel is opvallend dat vooral mannen de Telegraaf en Mediamarkt als slechte website noemen. Dit kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt doordat deze websites vaker door mannen dan door vrouwen worden bezocht.
Een ander duidelijk verschil ligt bij voetbal (voetbal international, KNVB) en kleding (Neckermann, OTTO) websites. De eerste worden in dit onderzoek uitsluitend door mannen genoemd en de laatste voornamelijk door vrouwen.
De leeftijd van de respondenten zorgt voor één enkel verschil. Zo wordt de website van de IB-Groep (studiefinanciering) alleen genoemd door respondenten tussen de 19 en 23. Dit is logisch aangezien zij binnen de grootste gebruikers groep van deze website vallen. Verder zijn er geen significante verschillen in leeftijd en de websites die als slecht genoemd worden.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
http://mijn.toeslagen.nl/
OOk de belasting telephone
erg slecht !!!
zoek maar eens het telefoonnummer op als je contact wil met de klantenservice.