Adverteren tussen nieuwsomgevingen blijkt effectiever dan op andere mediakanalen, zonder dat negatieve nieuwstrends de merkperceptie schaden. Dat blijkt uit een nieuw grootschalig onderzoek van Teads. Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Lumen Research, laat zien dat consumenten advertenties bij kwalitatieve journalistieke content meer aandacht geven en positiever reageren op merken.
Ondanks de soms negatieve inhoud van nieuwsberichten, bleek adverteren naast deze content geen nadelige impact te hebben op de merkperceptie. De hogere aandacht leidde zelfs tot een verbetering van merkperceptie met 77 procent. Ook nam de merkbetrokkenheid met 35 procent toe.
Zo brandsafe mogelijk
'Adverteerders hebben lang aangenomen dat adverteren naast negatief nieuws schadelijk kan zijn voor hun merk. Daarom was zo brandsafe mogelijk adverteren was hun grootste prioriteit', zegt Roy Vervenne, publishing manager Teads Nederland. 'Maar dit onderzoek bewijst het tegendeel. Consumenten zijn betrokken bij nieuwsomgevingen, en merken kunnen juist profiteren van de betrouwbare context waarin hun advertenties worden getoond.'
Managing director Geert Hoogeveen vult aan: 'Het is begrijpelijk dat adverteerders in onrustige tijden vol oorlogen, natuurrampen en zoals nu met de Amerikaanse verkiezingen op komst, worstelen met het adverteren in nieuwsomgevingen. Daarom stellen ze kritische vragen aan uitgevers over hoe hiermee om te gaan, of kiezen ze ervoor om even niet te adverteren, om risico’s te vermijden. Een misplaatste advertentie in een ongelukkige context kan een zorgvuldig opgebouwde merkassociatie mogelijk tenietdoen. Daarom is het des te belangrijker dat merken zich bewust worden van de omgeving waarin ze online adverteren en op welke manier ze hier zelf invloed op kunnen uitoefenen. Deze studie bevestigt dat consumenten goed in staat zijn onderscheid te maken tussen advertentie en redactionele inhoud, wat adverteerders geruststelt die zich zorgen maken over merkveiligheid binnen nieuwsomgevingen.'
'Ondersteunen van kwaliteitsjournalistiek is cruciaal'
Marybeth Strobel, executive vice president ad sales bij CNN, bevestigt de stijgende onrust onder adverteerders, maar benadrukt dat juist in deze tijden met de Amerikaanse presidentsverkiezingen op komst en wereldwijde politieke uitdagingen, betrouwbare nieuwsmedia belangrijker dan ooit zijn.
'Het ondersteunen van kwaliteitsjournalistiek is cruciaal, zowel voor de democratie als voor adverteerders. Door te investeren in advertenties binnen nieuwsomgevingen, kunnen bedrijven helpen om journalistiek te versterken en tegelijkertijd een betrokken publiek bereiken. Kwaliteitsjournalistiek informeert namelijk niet alleen, maar stimuleert ook dialoog en betrokkenheid. Voor bedrijven biedt dit een unieke kans om onderdeel te worden van waardevolle gesprekken.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!