Talpa Network 'verrast' door plannen DPG en RTL, ACM gaat 'zorgvuldig kijken'

ACM gaat het gebruikelijke marktonderzoek doen.

ANP

De voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media die vrijdagochtend werd aangekondigd, was voor Talpa Network 'net zo’n verrassing als voor de rest van Nederland'.

Dat zegt een woordvoerster van Talpa Network in een reactie. 'De overname an sich verrast ons niet. We hebben altijd aangegeven dat consolidatie nodig is in het Nederlandse medialandschap. De snelheid waarmee dit tot stand is gekomen na het afketsen van onze fusie met RTL wél.'

In januari dit jaar kregen RTL en Talpa Network van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te horen dat er een streep ging door de voorgenomen fusie. Dat onderzoek duurde door de vele bezwaren ruim 1,5 jaar.

Een protest van Talpa Network tegen de plannen van DPG Nederland lijkt er niet te komen. 'Met beide partijen hebben we altijd een goede werkrelatie gehad en we verwachten die in de toekomst te kunnen doorzetten.' 

Eerder protesteerde DPG Media wel tegen de plannen van RTL en Talpa om samen te gaan, omdat dit op de tv-markt voor een te grote concentratie zou zorgen.

ACM gaat zorgvuldig kijken

De ACM meldt zorgvuldig te kijken naar de geplande overname. Deze deal is onder voorbehoud van goedkeuring door de concurrentiewaakhond. een woordvoerder zegt dat een wettelijk fusieproces doorlopen wordt met uitgebreid marktonderzoek. 

Adverteerders en mediabureaus positief

Adverteerders en mediabureaus reageerden eerder positief op de voorgenomen overname. Volgens adverteerdersbond bvA zijn DPG en RTL complementair aan elkaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie