Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste Nederlanders niet zonder televisie, internet en radio kunnen. Mensen storen zich natuurlijk aan reclames, maar een klein deel van de Nederlanders is wel bereid meer reclames te ontvangen….als ze er maar geld voor krijgen.
Liefde voor het net
89 procent van de Nederlanders claimt absoluut niet zonder internet te kunnen of zou het erg missen als het er niet zou zijn.
76 procent zegt hetzelfde over de televisie.
De Nederlanders koesteren tevens het medium radio. Zo’n 60 procent zou dit medium missen. Ook de mobiele telefoon scoort hoog en zou gemist worden door 57 procent van de Nederlanders.
Dagbladen zijn dode bomen, maar nog altijd claimt 48 procent van de respondenten niet zonder zijn dagelijkse krantje te kunnen en het dagblad erg te missen als het er niet is.
Reclames
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (83 procent) vindt dat er teveel reclames zijn op de televisie.
78 procent van de Nederlanders probeert de reclames dan ook te vermijden: men schakelt over op een ander kanaal, zet de televisie uit en bij opgenomen programma’s spoelt men eenvoudigweg door. Ook op het internet worden websites met opdringerige reclame of pop-ups door bijna 60 procent vermeden.
Een klein deel van de Nederlanders is wel bereid om meer reclames te ontvangen op tv (20 procent) of internet (30 procent) in ruil voor geld. Te denken valt dan aan korting op het kabelabonnement of internetpakket.
16 procent van de smartphone-gebruikers zou wel meer advertenties willen ontvangen in ruil voor geld, maar 39 procent vindt dat ze momenteel al voldoende advertenties ontvangen op hun mobiel.
Ongeveer de helft van de Nederlanders is van mening dat bij andere media, zoals radio, tijdschriften, bioscoopfilms en kranten, de verhouding reclames/inhoud redelijk goed is.
Big brother is watching you
De onderzoekers melden dat Nederland nog niet echt klaar lijkt voor targeted advertising: advertenties die afgestemd zijn op kijk- en koopgedrag.
Twee op de tien Nederlanders zouden hier voor openstaan, mits de verzamelde gegevens niet in verband worden gebracht met de persoon in kwestie. Dit is voor 48 procent van de Nederlanders dan ook de reden dat targeted advertising hen niet aanspreekt; ze zijn bezorgd over het feit dat er persoonlijke gegevens worden verzameld die gelinkt zouden kunnen worden aan hun persoon.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!