SXSW moest het dit jaar doen zónder Uber en Lyft. Nieuwkomers AustinRides en Fasten sprongen in het gat. En dat ging goed. Totdat het niet goed ging. Maar Uber blijkt niet onkwetsbaar.
Voormalig paradepaardje
Het zijn geen geweldige tijden voor Uber. Het voormalige paradepaardje van de digitale disruptie heeft het moeilijk. Na weken van aanhoudende schandalen, variërend van seksueel geweld tot en met een CEO die vecht met een chauffeur en aanklachten wegens bedrijfsspionage, moest SXSW het dit jaar voor het eerst in jaren doen zonder Uber. Of wellicht beter gezegd: moesten Uber en Lyft het dit jaar doen zonder SXSW. Want ik denk dat Uber en Lyft hier meer schde van hebben ondervonden dan SXSW.
Vingerafdrukscans
In mei dit jaar nam Austin een wet aan die Uber en Lyft onder andere zou verplichten vingerafdrukscans te maken van hun chauffeurs om te controleren of ze een strafblad hebben. In plaats van zich naar de wensen te schikken van de lokale overheid koos Uber ervoor – in een monsterverbond met aartsrivaal Lyft - om volledig de confrontatie te zoeken.
Zij bleken echter hun hand te overspelen. Uber richtte het vizier op Austin Councilmember Ann Kitchen, die het betreffende wetsvoorstel had geïntroduceerd - met een in-app optie genaamd 'Kitchen Uber’, waarmee gebruikers een rit met paard en wagen konden bestellen voor een vast tarief van $ 50. Dit, omdat volgens Uber: ‘Kitchen probeerde 19e eeuwse regelgeving toe te passen op 21ste-eeuwse technologie’.
Gratis ritjes
Deze harde tactiek ('bullying') werkte niet en de raad nam het voorstel in december gewoon aan. Vervolgens besloten Uber en Lyft hun tegenvoorstel aan de bevolking voor te leggen. En ondanks dat de taxi-diensten zo’n 9 miljoen dollar hebben besteed tijdens de campagne en gratis ritjes aanboden van en naar de stembureaus, konden ze de nieuwe wet niet tegen houden.
Het anti-Uber kamp had weliswaar 50x minder budget voor de campagne, maar wel een aansprekender boodschap: "Zeg nee tegen Corporate Rule".
De arrogantie en het onvermogen om enigszins flexibel te zijn, bleken bij de burgers van Austin het verkeerde keelgat ingeschoten, en zij stemden massaal in het nadeel van Uber en Lyft.
“People first. Rides in seconds”
Exit Uber en Lyft. Maar dat bleek geen probleem (hetgeen vraagtekens zet bij de houdbaarheid van het concurrentievoordeel van beide). In no time werd hun plek ingenomen door nieuwkomers, met name AustinRides (Non Profit!) en Fasten deden het goed. Fasten is alleen actief in Boston en Austin, en heeft erg goed gekeken naar het systeem van Uber.
De interface met de vrolijk bewegende taxi-autootjes is identiek aan die van Uber, en ook betaalmethoden, het feedback leveren en het reserveren zijn sterk vergelijkbaar.
Verschillen zijn er ook. Aan de positieve kant: Fasten neemt geen percentage van de fee, maar werkt met een vast bedrag van 99 ct per rit. Er blijft dus meer over voor de chauffeur. Een ander verschil bleek helaas ook: de capaciteit van het systeem en de bestendigheid ervan tegen piekbelasting.
Op de zaterdag hoosde het in Austin, en in combinatie met SXSW was de vraag naar Taxi’s enorm. Het systeem bleek onbereikbaar op het meest cruciale moment. Geen goeie beurt, en eigenlijk alleen maar te overleven in sitauties waarin echt sterke concurrentie ontbreekt (AustinRides ging ook plat).
Door het stof
De CEO van Fasten ging diep door het stof. En toen het systeem weer toereikend was bleken de fysiek beschikbare taxi’s een bottleneck, met als gevolg dat een ritje van normaal 10 dollar en 8 minuten, nu geoffreerd werd voor 55 dollar. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Maar all-in all blijkt Fasten een behoorlijk functionerend alternatief voor Lyft en Uber. Het model is dus uitstekend te kopiëren. Dat belooft niet veel goeds voor Uber. Ik ben benieuwd of Rocket Internet goed heeft opgelet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!