SXSW? Tot volgend jaar!

Het zijn ieder jaar de eerste vragen die we krijgen tijdens South by Southwest (SXSW): met z’n hoevelen zijn jullie hier? Waarom zijn jullie hier? En waarom komen jullie terug? Marjan Straathof (Dept) geeft antwoord in haar blog.

In 2014 besloot TamTam, nu onderdeel van Dept, om zo ongeveer het hele bedrijf (88 man) mee te nemen naar South by Southwest, het grootste techfestival in de wereld. Ook de jaren daarna zijn we sterk vertegenwoordigd. Dit jaar gingen we met een club van tien, inclusief twee sprekers, en bundelden we onze krachten met de , het hippe Holland Huis.

Niet te vergelijken
SXSW is een event wat je met geen ander kunt vergelijken. Al pratend kwamen we er dit jaar achter waarom dat eigenlijk zo is. De programmacommissie weet in Austin de makers te vinden. De mensen die doen, die de techwereld echt vooruit helpen. Precies datgene waar je als digitaal bureau blij van wordt. Het is namelijk het allerleukste om niet te denken vanuit een individuele site of campagne, maar over de impact van digitaal op onze klanten, de wereld en grote maatschappelijke problemen.

Van , cyborgs met snorkels tot. SXSW is een bont gezelschap van de creators. Uit alle hoeken, gaten en industrieën. De verkooppraatjes zijn op één hand te tellen. Want tijdens SXSW is de gouden regel: als het na tien minuten nog steeds niet interessant is loop je weg. Als spreker laat je het dus wel om je bureaupresentatie af te spelen.

Fear of missing out
Iedere minuut zijn er minstens vijftig praatjes, panels of demo’s aan de gang. Dat geeft aan de ene kant een gevoel van FOMO (Fear of Missing Out), maar zorgt er ook voor dat je bij de meest (te) gekke dingen terecht komt. Ook de combinatie met film en muziek zorgt voor een unieke samenstelling van programma en publiek. Mannen in pakken, hiphoplegende’s, indiebandjes, live optredens, foodtrucks, startups, million-dollar-merken. Bijna iedereen die je spreekt in de rij heeft een mooi verhaal.

Daarbij geeft vijf dagen festival je de tijd om ook echt eens rustig met elkaar te bespreken wat deze toekomst voor ons in petto heeft. Wat betekenen AI, machines learning, voice voor onze business? Waar liggen de mogelijkheden voor onze klanten?

Grote bedrijven trekken zich terug
In het  stond vorige week dat de grote merken zich uit SXSW terugtrekken. Dat lijkt waar: de merken die ik dit jaar heb onthouden zijn Twitter, Pinterest en Dell, niet Spotify en Microsoft, zoals het jaar ervoor.

De merken die er wel zijn pakken minder groot uit en gaan voor meer kleinschalige acties, aldus het artikel. Grappig genoeg lijken de overheden juist wél hun homebase hebben gevonden. Want behalve onze Nederlandse industrie vonden we ook een EU-huis, German-huis, zelfs een Washington DC-huis. Daarbij is ook de pers ruim vertegenwoordigd, en dat is tevens de belangrijkste reden dat Prins Constantijn dit jaar - met cowboylaarzen - New Dutch Wave in Austin opent. Om met deze persaandacht voor Nederlandse startups en Creatieve industrie de deuren te openen naar groei.

Al met al lijkt dit jaar het schreeuwen een beetje te zijn verstomd. Inhoud en connectie staan meer voorop. Eigenlijk is dat vooral fijn en precies waar wij het voor doen. SXSW heeft ons weer de inspiratie gegeven om een jaartje vooruit te kunnen. Tot volgend jaar!

Deze blog is geschreven door Marjan Straathof, hoofd Marketing & PR bij .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie