Premium

Susan Duinhoven (Sanoma): 'Snel nieuwe CEO voor Nederland en vizier op overnames'

Sanoma CEO en President Susan Duinhoven over het vertrek van Marc Duijndam en de acquisitieplannen.

Susan Duinhoven
Susan Duinhoven

‘Sanoma is een prachtig bedrijf met vele kansen en uitdagingen, maar ik heb gemerkt dat een bedrijf als Sanoma toch niet geheel bij mijn persoonlijke ambities aansluit.' Dat liet CEO Marc Duijndam van Sanoma Netherlands gisteren weten in het persbericht dat het uitgeefconcern naar buiten bracht. Het riep vragen op over de achtergrond van zijn vertrek. Was er een conflict? Was het een mismatch? Maar CEO en President Susan Duinhoven zegt stellig: ‘Ik denk dat Marc het goed beschrijft. Sanoma paste niet helemaal bij zijn ambities. Dat vind ik heel spijtig. We kunnen wel stellen dat het selectieproces rond zijn aanstelling niet helemaal goed gelukt is.’

Ondanks aandringen wil Duinhoven er verder niets over kwijt. ‘Ik vind het niet netjes om voor Marc te spreken.’ Wel was ze ervan overtuigd dat Duijndam uitstekend paste in het profiel van CEO Netherlands. Juist door zijn digitale achtergrond, onder meer bij Google en Funda. ‘Zoals Sanoma nu staat, heeft het juist een sterke online- en datapropositie waarop hij verder kon bouwen. Daar zat de fit en aantrekkingskracht. Maar ach, het is anders gelopen en we moeten verder.’

Duijndam zat de afgelopen maanden ziek thuis en gaf 'al snel' aan dat hij niet verder wilde als CEO, zegt Duinhoven.

We kunnen wel stellen dat het selectieproces rond zijn aanstelling niet helemaal goed gelukt is

Tijdverlies

Maar verliest Sanoma hiermee niet veel tijd, terwijl je juist in het huidige speelveld niet veel tijd te verliezen hebt? ‘Ik kan alleen maar met tevredenheid constateren dat we heel goede mensen hebben en dat er een sterk managementteam staat. Ook een flink aantal goede mensen aangetrokken in de afgelopen periode zoals commercieel directeur Kees Wilbrink, managing director Aldipress, Karin Gerritsen en dan gaan in september ook Maurits Priem (managing director Scoupy) en Suzanna Koning (director Nieuws & Data) beginnen. Het draait prima door en er is een goede spirit. Zelf houd ik momenteel zo’n twee à drie dagen in de week specifiek met Nederland bezig om bij te springen.’

Dat klinkt alsof Duinhoven eigenlijk geen nieuwe CEO Netherlands aan hoeft te stellen. Maar die komt er wel snel. ‘Die paar dagen in de week hier aanwezig zijn is gewoon niet genoeg om volledig betrokken te zijn. Daar hebben we echt een fulltime CEO voor nodig. Dus je zegt het wel goed: het kost tijd door deze situatie, want je moet weer een procedure in gang zetten om een nieuwe CEO te vinden. Maar het is niet zo dat het proces nu pas is begonnen. Toen Marc aangaf niet meer verder te willen, zijn we al rond gaan kijken.’

Profiel CEO

Het profiel van die nieuwe baas voor Nederland (en België) wordt niet heel anders dan dat van Duijndam. ‘We zijn op zoek naar een zeer capabele en ervaren CEO. Er werken hier duizend mensen. Sanoma heeft grote merken, maar ook een zekere complexiteit. We hebben print, events, een online- en datapropositie en Aldipress. Het is wel iets minder complex geworden omdat we de verkoop van de Belgische vrouwentitels aan Roularta hebben afgerond. Daar hebben we nu alleen nog de Home Deco titels. Er is dus genoeg te managen.’

Volgens Duinhoven staat er een gezond bedrijf dat in het eerste halfjaar de winstgevendheid in Nederland wist te verbeteren. Het resultaat van Sanoma Group als geheel kwam uit op 62,9 miljoen euro, een stijging van 14 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde met 3 procent naar 624,5 miljoen euro.

Duinhoven pikt NU.nl er specifiek uit. ‘Opvallend is dat de (online) lees- en kijktijd de afgelopen zes maanden is gegroeid, ondanks de impact van de events. Daarmee bedoel ik onder meer dat Nederland niet meedeed aan het WK voetbal. Dat scheelt behoorlijk vooral op gebied van video’s. Maar NU.nl zit op 2 miljoen unieke bezoekers per dag. Dat is meer dan het 8 uur NOS Journaal.’ 

Als er op het gebied van data en nieuws mooie aanvullende proposities zijn, dan zullen we daar zeker naar kijken

Acquisities

Omdat er een ‘stabiele operatie’ is, wil Sanoma zich de komende tijd weer op het acquisitiepad begeven. Duinhoven: ‘We hebben nu eindelijk het portfolio waarover we enthousiast zijn. We merken ook dat marketeers nieuwsgierig zijn naar en enthousiast over het Sanoma ook zonder SBS. We kunnen investeren en kijken daarom naar overnames. Om een voorbeeld te geven: in Finland hebben we onlangs NCD Production overgenomen, dat gespecialiseerd is in festivals. De business in Finland zit sterk op radio en tv. Daar passen muziek georiënteerde diensten zoals festivals goed bij. Die media kun je aan elkaar verbinden.

Zo kijken we er ook in Nederland naar mogelijke acquisities. Als er op het gebied van data en nieuws mooie aanvullende proposities zijn, dan zullen we daar zeker naar kijken. We zijn echt actief op zoek. Vorige maand hebben we de komst van Suzanna Koning (per 15 september) aangekondigd als director News & Data. Ze heeft een sterke (retail loyalty) data achtergrond. Het hoort dan ook bij haar opdrachten om te kijken naar overnames en nieuwe businessmodellen. De processen rond het vinden van de nieuwe CEO Netherlands en het kijken naar acquisities staan uiteraard los van elkaar.’

Marc Duijndam was zelf niet bereikbaar voor commentaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie