Volgens Alibaba - die een mega IPO in de US voorbereidt - wordt met de investering internationale groei en strategische samenwerking nagestreeft. In de thuismarkt is Alibaba de grootste e-commerce speler en oriënteert zich nu nadrukkelijk op aanvullende platformen om commercie op uit te rollen. Dit is een interessante ontwikkeling omdat de meeste messenger apps hun product ontwikkeling op functionaliteit (voice, rich media, etc.) richten. De oriëntatie op commercie zou heel goed als tactisch middel in de andere megastrijd op de internet markt- mobile payment - kunnen worden gebruikt. Ook is het simpelweg zo dat Alibaba haar eigen messenger (Laiwang) nooit van de grond heeft gekregen.
Tango heeft een user base van 200 miljoen gebruikers wat bij een waardering van 1 miljard dollar neerkomt op 5 dollar equity waarde per gebruiker. Fors lager dan de WhatsApp acquisitie (42 dollar) hoewel deze deal in meerdere opzichten geen 'apples-by-apples' vergelijking is.
Wie zijn de overgebleven overname kandidaten op de mobile chat markt? SnapChat, Line, Telegram, KakaoTalk, WeChat en misschien zelfs wel BlackBerry Messenger zullen dit jaar in het nieuws komen als koper of als overname prooi.
Voor de gebruikers van chat apps zal het ook een druk jaar worden: vrijwel alle aanbieders ontwikkelen agressieve product roadmaps en zullen gerichte experimenten uitvoeren met nieuwe functionaliteiten en nieuwe business modellen. De inkomsten zullen uiteindelijk komen uit m-commerce, services (taxi bestellen, pizza bestellen, dating), in-app purchases van feautures en virtual goods, en advertising.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!