GfK: streamingdiensten met reclame kunnen 1,5 miljoen personen bereiken

Videoland, HBO Max en SkyShowtime en straks ook Disney+ hebben een SAVOD-model.

123RF

De drie diensten die in Nederland een abonnementsvorm met reclame aanbieden (Videoland, HBO Max en SkyShowtime) én Disney+ dat binnenkort daarmee begint, hebben een advertentiebereik van anderhalf miljoen personen. Dat heeft GfK becijferd. 

AdAlliance verkoopt in Nederland advertenties op de VOD-diensten Videoland, HBO Max en SkyShowtime (SAVOD=Subscription Advertising Video On Demand). Vanaf halverwege oktober komt daar Disney+ bij. Op dit moment is het reclamebereik van Videoland, HBO Max en SkyShowtime met een basisabonnement gezamenlijk negenhonderdduizend personen. Dit kan nog stijgen met 370 duizend personen die aangeven de intentie hebben om over te stappen naar een basisabonnement met
reclame.

Vanaf halverwege oktober 2024 geldt dat ook voor Disney+, waarvan tweehonderdduizend extra personen aangeven hun dienst mét reclame te willen afnemen. Gezamenlijk is hiermee de het potentieel reclamebereik van deze diensten in Nederland anderhalf miljoen personen groot.

Videoland grootste SAVOD-speler

Videoland is de grootste SAVOD-speler van de drie: momenteel bereikt de VOD-dienst drie miljoen personen. Een derde van hen heeft een basisabonnement of geeft aan hiernaar over te willen stappen. Dit geeft Videoland momenteel een potentieel reclamebereik van 1 miljoen personen. In augustus keken nog eens 1,9 miljoen extra personen Videoland-content online, zonder abonnee te zijn van de VOD-dienst.

HBO Max bereikt als een na grootste VOD-dienst 1,2 miljoen personen waarvan tweehonderdduizend met een basisabonnement (met reclame) of de intentie om daarnaar over te stappen. SkyShowtime heeft een even groot reclamebereik als HBO Max maar heeft met zevenhonderdduizend personen een kleiner abonneebestand.

GfK Savod

Disney+ bereikt momenteel tweeënhalf miljoen personen met een abonnementsvorm, 375 duizend personen (15%) daarvan geven aan over te willen stappen naar een goedkoper basisabonnement met reclame zodra dit beschikbaar komt.

Voor alle betreffende VOD-diensten zijn het vooral huishoudens met kinderen onder de twaalf jaar (index 150), 35-49 jarigen (index 175), en jonge alleenstaanden (index 210) die van plan zijn om over te stappen naar een goedkoper abonnement met reclame.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie