Premium

Ster weigert radiocommercial van podcastplatform Listn

Het platform is wel welkom bij de Ster als het ‘FD en BNR’ uit zijn commercial haalt. Ronduit kinderachtig, vindt het mediabureau van Listn.

Het podcastplatform van BNR en FD is niet welkom bij de Ster

De Ster heeft geweigerd om de radiocommercial van Listn, het nieuwe podcastplatform van BNR en FD, uit te zenden. De Stichting Etherreclame beroept zich op 'de richtlijnen' en lijkt hiermee Listn als concurrent te beschouwen. Wisecrackers, het mediabureau van Listn, is op z’n zachtst gezegd not amused.

Sailliant detail is dat de radiocommercial van Listn wél bij de Ster welkom is als de signings 'FD en BNR' eruit worden gehaald. Maar dat is een absolute no go, zegt Paulien van Stijn, directeur van Wisecrackers (onderdeel van Mediaplus). Het stoort haar dat de Ster 'eenzijdige regels' opstelt en daarmee andere partijen van zijn eigen media weert. 'In de reclameblokken van NPO hoor je wel commercials over vliegen en ongezond eten, maar een nieuw podcastplatform is uit den boze. Belachelijk, zeker voor een omroep die leeft van belastinggeld. Het is ronduit kinderachtig.'

Monopoliepositie

Het lijkt erop dat de Ster in Listn zijn concurrent ziet. 'Dat is raar, want in principe kan niemand concurreren met de publieke omroep. Zij hebben een monopoliepositie. De Ster zou, als staatsbedrijf, zijn platform voor iedereen moeten openstellen', aldus Van Stijn.

Journalistiek merk

Mireille van Ark, hoofdredacteur BNR, vult desgevraagd aan: 'Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen voorwaarden te maken, maar van de Ster zou je verwachten dat betrouwbare journalistieke merken welkom zijn om te adverteren.'

'Hele simpele regels'

De Ster heeft 'hele simpele spelregels' waarbij er geen reclame op een mediumtype voor hetzelfde mediumtype gemaakt mag worden, reageert Ster-directeur Frank Volmer. 'BNR is dus welkom op televisie, maar niet op radio; RTL4 is welkom op radio maar niet op tv. En Listn is welkom op radio én tv, maar niet als BNR in de commercial genoemd wordt.'

Het is niet de eerste keer dat de Ster overhoop ligt met BNR, in 2015 weigerde het ook een spotje van de commerciële nieuwszender uit te zenden. De radiocommercial van Listn is wel te horen op (commerciële) kanalen van onder meer Talpa Network. 

Het gaat om de volgende richtlijnen:

  1. In beginsel is alleen crossmediaal adverteren door concurrenten toegestaan. Dus een concurrerende radiozender mag op NPO tv-zenders adverteren en een concurrerende tv-zender op NPO radiozenders. Adverteren op hetzelfde medium is nu niet mogelijk. Disney Channel mag dus niet op tv adverteren in NPO Zapp zendtijd en Sublime FM niet op de radio in 3FM zendtijd.
  2. Een commercial mag – op welk medium deze ook wordt uitgezonden – nooit oproepen tot directe inschakeling van de concurrent (bijv. “luister nu naar 538” /“kijk nu naar RTL 5 voor de start van een nieuw seizoen Expeditie Robinson”) of het bezoeken van een website (“bezoek nu Nickelodeon.nl”). Alleen algemene ‘branding’ campagnes van concurrenten worden toegelaten.
  3. Reclame voor digitale platforms (zoals Netflix, Videoland, etc.) en betaalzenders (zoals FoxSports) met een betaald lidmaatschap, is zowel op tv als radio toegestaan onder de voorwaarde dat er in de commercial niet wordt verwezen naar een directe concurrent van NPO op hetzelfde medium.

Listn is een nieuw podcastplatform dat gebruikgemaakt van de aanbevelingen van uitgevers FD Mediagroep en BNR. Bronnen voor Listn zijn podcasts van onder meer NPO, Elsevier, NRC en FD en BNR zelf, maar ook internationale media als The New York Times.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie