Ster past zoals verwacht de tv-tarieven aan de markt aan. Die tv-markt trekt fors aan, maar er is te weinig ruimte om alles te kunnen verkopen. 'Dat moet in evenwicht komen. We moeten zorgen dat we de prijs veranderen. Alle adverteerders kiezen nu voor de duurste opties. Het is niet iets wat wij als Ster per se willen', lichtte Frank Volmer vandaag toe tijdens de (online) presentatie Ster Focus 2022. Het grp-tarief voor tv gaat bij Ster daarom omhoog van 540 euro naar 610 euro per grp in de doelgroep 25-67.
Eerder zei Volmer al in een interview met Adformatie dat de tv-markt in het algemeen en Ster in het bijzonder in een spagaat komen door de overvraag
De basis van de ingezette commerciële koers blijft hetzelfde, 'maar met kleine veranderingen', zei Volmer.
Door het aanbod van verschillende inkoopopties blijft Ster toegankelijk voor adverteerders met een kleiner mediabudget. Daarnaast kunnen merken ook korting krijgen, bijvoorbeeld door een logisch aandeel in te zetten. Dat werd vorig jaar geïntroduceerd en is dus nu weer mogelijk. Klanten die 27 procent van hun tv-campagnes en/of 23 procent van hun radiocampagnes inzetten bij Ster ontvangen 8 procent korting.
Radiotarieven verlaagd
Voor radioreclame verlaagt Ster de tarieven - vorig jaar gelijk gebleven - en is er aandacht voor de doelgroep 25-54 jaar. Merken die volgend jaar een combinatie van NPO Radio 2 en 3FM inkopen gericht op deze doelgroep zullen hiervoor ongeveer 30 procent minder betalen dan in 2021. Hiermee wil Ster radio een nog toegankelijker instapmedium maken.
Campagnevergelijker
In het nieuwe jaar wil Ster ook verdergaan met de ontwikkeling van innovatieve functionaliteiten die media-inkoop voor klanten toegankelijker maken. De vernieuwing van de Ster Klantportal in 2020 biedt klanten van Ster door middel van prognoses op basis van machine learning direct inzicht in wat hun campagne op gaat leveren aan bereik en contactfrequentie. De Ster Campagne Calculator biedt deze mogelijkheid voor nieuwe adverteerders.
Daarnaast voegt Ster binnenkort de Ster Campagnevergelijker aan toe. Hiermee kunnen klanten voorstellen van verschillende exploitanten of zenders gemakkelijk met elkaar vergelijken en zien wat ze voor hun budget krijgen aan mediadruk, bereik en contactfrequentie op hun communicatiedoelgroep.
Ook RTL/Ad Alliance verhoogt de tarieven voor 2022. Ton Rozestraten lichtte dat toe in dit artikel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!